Skriva mitt privata personkonto/bankkonto som mottagare?

2
Hej! Jag har precis kommit igång med min enskilda firma. I rådande coronatider verkar bankerna hamna på efterkälken då jag väntat 25 dagar på att få mitt bankgironummer, särskilt företagskonto etc. Jag ringde och de beräknade åtminstone 10 dagar till! Jag behöver nu få iväg minst 3 fakturor och såklart på fakturan skriva ett kontonummer som mottagare!

- Jag undrar helt enkelt - är det okej/ krångligt att skriva in mitt privata personkonto som mottagare?

- Jag vill såklart så snabbt jag fått firmans nya uppgifter, flytta över pengarna dit! Då ska väl överföringen bokföras även där?

(som sagt enskild firma så det underlättar ju något)

MVH Sixten
1073
139
Hej, Det är inga problem med det. Om det är ett bankkonto du använder i firman bokför du inbetalningen på det bokföringskonto som är kopplat till aktuellt bankkonto, annars bokför du inbetalningen som eget uttag.
2
Tack. Ponera att jag nu fått mitt företagskonto. Jag fick inbetalat en stor summa på privatkontot bokförde : DEBET övriga egna insättningar 2018 Kredit: försäljningen 3011 Kredit: moms på det 2611 Jag vill ju från och med nu bara använda företagets kort,bankkonton osv Jag vill sätta tillbaka pengarna i firman så jag kan använda dom för kostnader osv. Hur bokför jag när jag överför från privat konto till företagskontot?
1073
139
Egentligen borde du ha bokfört DEBET eget uttag 2013 vid ovanstående inbetalning, men det har ingen stor betydelse. Om du vill sätta in pengarna på företagskontot bokför du: Debet 19XX Bankkonto Kredit 2018 Egna insättningar

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.