Frågor och svar om hur man ska hantera en konkurs

91
8
Här diskuterar vi hur du ska tänka och agera vid en konkurs eller om du är på väg mot en. Det gäller att agera i tid. Ställ dina frågor här så svarar Bengt Hedberg.
1
Hej Jag ligger efter med några fakturor sedan tidigare och nu vill de ha sina betald ganska akut säger dom Men jag får knappt ihop det , de har skickat några st till kronofogden och det är jobbigt Hur ska jag göra , kan knappt sova för att jag tänker på det . Det är en restaurang jag pratar om förresten Tack Mvh robil demir 0700809358
Robil
3
Hej Robil, Fakturorna som gått till Kronofogden, har du bestridit dessa? I så fall tar det rätt lång tid innan det blir registrerat hos Kronofogden och innan du får Betalningsanmärkningar Då hinner man också förhandla med leverantörerna. Bestrida innebär att du har något att anmärka på fakturorna, produkterna du fått, kanske att hela leveransen inte var OK, att antalet inte stämde, etc. etc. Min erfarenhet är att när ett företag har ont om pengar, dvs är i underläge, så accepterar man det mesta ifrån leverantörer och vill inte bråka. Men leverantörer som går till Kronofogden bråkar ju med dig och ditt företag. Om fakturorna är registrerade hos Kronofogden och du har fått Betalningsanmärkningar, så kan man bestrida till Leverantören ändå. Då får leverantören svårare att driva sitt krav. Sedan får man förhandla med Leverantören. Om du har ett ombud som förhandlar för ditt företag, så brukar det ge mer tyngd i förhandlingen. Sedan måste man se på bokföringen, hur siffrorna ser ut. Därifrån tar man nästa steg Mvh Bengt 0705-42 66 24
www.bengthedbergkonsult.se
1
Hej Fredrik heter jag å har lagt mitt företag i konkurs 2019-11. Har lite svårt å få ihop det som konkursförvaltaren säger å den verkliga ekonomin som kvarstår i företaget ? känns som att han tänker utifrån det han kan ta ut i arvode ! Han vill inte diskutera om de fakturor som jag inte haft möjlighet å bet. Är detta vanligt att konkursförvaltare "skor sig själva" ? OBS har i princip gjort allt arb i konkursboet skött fastigheter, hjälpt till med auktionen å även städat ur en av fastigheterna inför ny ägare. MVH/Fredrik
3
Hej Fredrik, En konkursförvaltare har egentligen inget ansvar mot dig, som gått i konkurs. Hans ansvar ligger hos borgenärerna, dvs, leverantörer, banker etc. Det är därför det är viktigt inför en konkurs att man planerar och förbereder konkursen Maila över Br och RR, så kan jag ta en titt och återkomma till dig. Att du har gjort mycket arbete för att hjälpa till efter konkursen. Det är upp till dig och du behöver egentligen inte göra detta. Jag antar att det är utan ersättning? Mvh Bengt
www.bengthedbergkonsult.se
2
Hej

jag har haft enskild firma som jag avvecklat så det är bra men fick nys om ett företag som går skakigt trots vad det verkar bra kundunderlag men ägaren verkar stoppa huvudet i sanden och engagerar sig inte fullt ut och det verkar vara lite lösa boliner när det gäller bokföring, t.ex gör kontoutdrag som lön .
jag har blivit lite intresserad men hur gör man? Vill undvika att bli drabbad av den kassa bokföringen 
med vänliga hälsningar Patrik 
3
Hej Patrik,

Du kan inte undvika att bli drabbad av den kassa bokföringen om du köper företaget om det är ett AB. Då tar du över allting i samband med köpet. I detta fall rekommenderar jag att du ser till att bokföringen blir korrekt, t.ex. genom att göra den själv alternativt låta mig titta på den.

Du kan istället köpa inkråmet. Du startar ett nytt företag och låter detta köpa inkråmet, dvs det du vill ha, t.ex. kundregister, namnet, hemsidan, telefonnummer, lager, etc.
Då slipper du den kassa bokföringen och börjar på nytt med din egen bokföring i det nya företaget.
Med vänlig hälsning
Bengt
0705-42 66 24
www.bengthedbergkonsult.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.