Bokföring av månadsavgiften

5
Hej
Jag har genom mitt aktiebolag köpt en bostadsrätt, som jag hyr ut som bostad.

Den månadsavgift som jag behöver betala till bostadsrättsföreningen, under vilket konto ska jag bokföra den?
1073
139
Jag skulle bokföra den som en hyreskostnad av anläggningstillgång (antar att bostadsrätten är bokförd som tillgång), lämpligt kan vara ett 52-konto.
5
Tack för svar @Stig Forsberg! Bostaden är bokförd under 2353, andelar i bostadsrättsförening. Var själv inne på spåret att bokföra det som hyreskostnad, men blir det korrekt om jag egentligen inte "hyr" bostadsrätten?
1073
139
Du kanske menar konto 1353 för bostadsrätten? 2353 är ett skuldkonto och där kanske du har bokfört ett lån för bostaden? När det gäller avgiften som du betalar till bostadsrättsföreningen behöver du inte kalla den för hyra, ett 51-konto skulle också fungera.
5
Du har helt rätt! Jag har bokfört bostadsrätten under 1353, och har mycket riktigt bokfört skulden på 2353 (vilken koll du har!). Jag är som du märker rätt så ny på det här med bokföring ? Yes, jag kollar i så fall under 51. Några andra kostnader som jag har för bostaden är bredband, el och möbler som jag har köpt. Kan jag bokföra även dessa kostnader under 51-konto?
5
Hej @Stig Forsberg, Tänkte kolla om du vet vilket typ av konto jag kan bokföra bredband, el och möbler under? Är det också 51-konto som gäller?
1073
139
Hej, Bredband och el är väl typiska fastighetskostnader så där är 51-konto lämpligt. Möbler (om de kostar under ett halvt basbelopp exkl. moms) bör bokföras som förbrukningsinventarier (58-konto).
5
Perfekt, stort tack Stig!?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.