Driva enskild firma tillsammans med make/maka?

Jessica
Hej allihopa!

Jag arbetar för tillfället som anställd 100% på en arbetsplats och har vid sidan av det tänkt starta ett eget företag tillsammans med min make med mig som ägare.

Tanken är att vi ska arbeta tillsammans men med olika arbetsuppgifter inom företaget, mina kommer att ske hemifrån med pappersarbete och telefonsamtal medan min makes sker praktiskt ute hos kunder.

Hur fungerar detta om man driver enskild firma? Som jag förstått det kan man inte anställa som vanligt eftersom vi är gifta, stämmer det?

Kan jag välja att ej betala ut någon lön till min make trots att han arbetar och sedan dela upp den beskattade vinsten mellan oss emellan? Eller är det mer lönsamt att betala ut en lön(som tex medhjälpare) till honom och beskatta var för sig(Han på sin lön och jag på vinsten av företaget)? Vad är mest lönsamt?

Är det mest lönsamt att ha enskild firma eller AB utifrån min situation? Vad kommer vi att tjäna på mest och vad beskattas minst?

Otroligt tacksam för svar!
102
22
Visst kan du ha anställda i en enskild firma, relationen till den anställda ska inte spela någon roll. Normalt sett hade jag sagt att ett handelsbolag av något slag är att föredra men då ni har separata inkomster vid sidan av är ett AB betydligt bättre ur ett skatteperspektiv. Sedan är väl frågan vilken typ av omsättning ni kommer ha och om ni vill binda upp aktiekapitalet. Kan ändå vara värt att köra enskild firma eller handelsbolag tills ni vet om det fungerar.
Jessica
[quote="Daniel" post=58689]Visst kan du ha anställda i en enskild firma, relationen till den anställda ska inte spela någon roll. Normalt sett hade jag sagt att ett handelsbolag av något slag är att föredra men då ni har separata inkomster vid sidan av är ett AB betydligt bättre ur ett skatteperspektiv. Sedan är väl frågan vilken typ av omsättning ni kommer ha och om ni vill binda upp aktiekapitalet. Kan ändå vara värt att köra enskild firma eller handelsbolag tills ni vet om det fungerar.[/quote] Tack för ditt svar! Okej, så man kan alltså vara arbetsgivare åt sin make eller får denne bara vara medhjälpare eller liknande? Vad/på vilket sätt kan jag förlora på att starta ett AB om omsättningen är låg? Vad menas med att binda upp aktiekapitalet? Vad blir det för skillnad i skatteperspektiv av att jag har en anställning vid sidan av?
102
22
Din make kan vara anställd, inga konstigheter där. Däremot är det kanske skattemässigt lönsammare om han inte är det. Nu får någon rätta mig om jag har fel här men i enskild firma samt handelsbolag så skattar du personligt på företagets vinst. Det innebär i praktiken att har du en huvudinkomst i form av en anställning så skattar du mer för att vinsten i företaget läggs ovanpå din inkomst, exempel 25 000kr x12 månader = 300 000kr i huvudinkomst. Sedan har du 100 000kr i vinst på företaget. Då skattar du på 400 000kr och mer du tjänar ju mer skattar du. I ett AB skattar företaget för sig och det påverkar inte dig privat. Men för att det inte ska påverka dig märkbart brukar man säga att man ska ha en omsättning på ett par hundratusen i företaget och dessutom ha det som enda inkomst. Det du kan förlora på att starta ett AB som går lite svajjigt eller har låg omsättning är aktiekapitalet på 50 000 som du krasst sett inte ska röra. Visst kan du ta av det men det bör undvikas. Har du däremot 50 000kr över som du inte behöver inom överskådlig framtid kan du absolut sätta det i ett AB.
1470
246
Om man driver en enskild firma 'tillsammans' och är gifta, eller har gemensamma barn, så blir det inget anställningsförhållande, utan man delar fritt vinsten från firman mellan sig, och det görs i näringsdeklarationen på sidan 2. Så det kan allt vara rätt gynnsamt att köra en enskild firma på det sättet och fördela vinsten på lämpligast sätt. Att ha ett AB och betala arbetsgivaravgifter blir trots allt bra mycket dyrare.
102
22
Det var nytt för mig, då får jag beklaga att jag skrev fel tidigare. Måste båda ha varsin enskild firma eller sker det per automatik?
9
[quote="Ingvar Wogenius" post=58699]Om man driver en enskild firma 'tillsammans' och är gifta, eller har gemensamma barn, så blir det inget anställningsförhållande, utan man delar fritt vinsten från firman mellan sig, och det görs i näringsdeklarationen på sidan 2. Så det kan allt vara rätt gynnsamt att köra en enskild firma på det sättet och fördela vinsten på lämpligast sätt. Att ha ett AB och betala arbetsgivaravgifter blir trots allt bra mycket dyrare.[/quote] Tack för ditt svar! Slipper man arbetsgivar/egenavgifter när man delar på lönen mellan sig? Eller betalas det bara en gång? Är detta mer lönsamt trots att jag har en anställning på 100% vid sidan av? Tänkte att jag snabbt kommer över gränsen för hög beskattning i egen firma.
1470
246
Nä, man slipper aldrig några avgifter :) Men man ska naturligtvis lägga vinsten från firman på den person som har lägst inkomst, för att minska inkomstskatten så gott det går. Skatteprocenten ökar ju, desto högre inkomst man har. Ett vanligt förhållande jag ser är till exempel att mannen driver en enskild firma med god vinst. Frun jobbar halvtid på annat jobb. I deklarationen förs det över vinst från hans firma till henne, för att både öka hennes pensioner, och samtidigt minska familjens totala inkomstskatt.
9
[quote="Ingvar Wogenius" post=58703]Nä, man slipper aldrig några avgifter :) Men man ska naturligtvis lägga vinsten från firman på den person som har lägst inkomst, för att minska inkomstskatten så gott det går. Skatteprocenten ökar ju, desto högre inkomst man har. Ett vanligt förhållande jag ser är till exempel att mannen driver en enskild firma med god vinst. Frun jobbar halvtid på annat jobb. I deklarationen förs det över vinst från hans firma till henne, för att både öka hennes pensioner, och samtidigt minska familjens totala inkomstskatt.[/quote] Okej, är det tillåtet att föra över hela vinstsumman till den partner som tjänar minst för att den partnern skattar mindre? Är det den fördelningen som ska redovisas på deklarationen? Om man inte kan anställa en make/maka räcker det då med att firmaägaren visar att den andre partnern fått lön på deklarationen för att det ska vara rätt eller måste man först registrera personen på annat sätt?
1073
139
När det gäller två makar som driver en verksamhet tillsammans ska resultatet fördelas utifrån arbetsinsats. Det är den ledande maken i verksamheten som ska stå för verksamheten och den andre maken betraktas som medhjälpare, därför bör aldrig mer än hälften av resultatet fördelas på medhjälparen. Exakt halva resultatet per make är dock rätt ifall verksamheten är att betrakta som helt gemensam. Vid ett medhjälparfall får den del som fördelas på medhjälparen inte överstiga en marknadsmässig ersättning för de timmar medhjälparen jobbat i verksamheten. Fördelningen registreras i inkomstdeklarationen för den ledande maken där denne i blankett NE anger hur stor del av resultatet som överförs till medhjälpande make. I motsvarande blankett NE/NEA registrerar medhjälpande make det mottagna överförda resultatet. Det behöver alltså inte registreras på något annat sätt än i inkomstdeklarationen.
9
[quote="Stig Forsberg" post=58735]När det gäller två makar som driver en verksamhet tillsammans ska resultatet fördelas utifrån arbetsinsats. Det är den ledande maken i verksamheten som ska stå för verksamheten och den andre maken betraktas som medhjälpare, därför bör aldrig mer än hälften av resultatet fördelas på medhjälparen. Exakt halva resultatet per make är dock rätt ifall verksamheten är att betrakta som helt gemensam. Vid ett medhjälparfall får den del som fördelas på medhjälparen inte överstiga en marknadsmässig ersättning för de timmar medhjälparen jobbat i verksamheten. Fördelningen registreras i inkomstdeklarationen för den ledande maken där denne i blankett NE anger hur stor del av resultatet som överförs till medhjälpande make. I motsvarande blankett NE/NEA registrerar medhjälpande make det mottagna överförda resultatet. Det behöver alltså inte registreras på något annat sätt än i inkomstdeklarationen.[/quote] Okej, men om jag driver en enskild firma i mitt namn med min make som medhjälpare och jobbar 50/50, hur gör jag då om jag behöver gå på föräldraledighet med föräldrapenning? Får min make ta över mer än 50% eller får jag arbeta tex två timmar i veckan men ändå ta ut 50% av lönen eller mer? Är det tillåtet om min make då arbetar mer än 2 Tim/vecka?
2360
37
Att ha varsin firma är att föredra ur flera olika synpunkter.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.