Privatkonto istället för bankgiro vid betalningsanmärkningar

Anonym
Ur ett bokföringsperspektiv, är det acceptabelt att använda sig av ett personkonto istället för ett bankgirokonto när man fakturerar kunder och gör utbetalningar? PGA betalninganmärkningar har jag svårt att få ett bankgirokonto till ett nybildat AB där verksamheten ska bedriva detaljhandel i butik.

Tacksam för alla svar!
1324
2
Eftersom det är ett AB så måste ju kontot vara knytet till Bolagets organisationsnummer. Det får ju inte vara ett konto knytet till dig personligen. Hasse F
1
Jag ser.. Tack för ditt svar, vet du om det finns det några vägar att gå omkring mitt problem?
Anonym
Jag ser.. Tack för ditt svar, vet du om det finns det några vägar att gå omkring mitt problem?
1468
246
Jag har faktiskt varit med om ett sånt fall där pengarna gick via ägarens konto, men då hade även bolaget ett konto iofs, men skatteverkets kommentar vara bara * jaha, ja, jag anade att det var så* när frågan kom upp vid en revision. Dom såg inget direkt problem med att pengarna gick via hans konto, bara beloppen hela tiden var exakt samma ut-in. Men sen har man ju å andra sidan hört om dom som blivit skönstaxerade till stora belopp när det visade sig att pengar kommit in på privata konton. Men då har det nog varit mer oklart var dom hamnade sen. Så om du har ett separat konto privat, där det BARA hanteras summor som bokförs exakt i bolaget, så borde det gå att förklara, även om vi såklart inte kan lämna några garantier för det. Det här har ju vuxit till ett sjukt gigantiskt problem där bankerna nekar företagare till höger och vänster, och jag vet såna som gett upp och lagt ner sina bolag för att dom inte fått öppna konton. Det är en enda stor skandal, och inte ett uns intresse visas från politikens sida.
2360
37
Kronofogden kan gå in på ditt konto och ta pengar. De kan ta pengar från ett AB.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.