Bra sparformer för AB?

1
Hej!

Ny på forumet, hoppas jag hittat rätt.

Jag driver ett enmans-AB sedan några år. Det har gått med vinst vilket förstås är trevligt, men på ett bankkonto gör ju pengarna ingen nytta. Så min fråga är: finns det några sparformer som är särskilt fördelaktiga för aktiebolag?

Jag är inte ute efter tips om några specifika jättepresterande fonder eller så, utan bara om det finns några typer av placeringar som gör dem extra bra för mig (men sannolikt sämre för banken).

Tack,

Uffe
34
3
Den bästa riskfria (i praktiken riskfri med svenska staten som garant) placeringen av överlikviditet som jag kan se just nu är skattekontot. Ränteintäkterna är dessutom skattefria. Vänligen, Tommy
Vänligen, Tommy Axbom Redovisningskonsult www.soldi.se
1468
246
Ja, skattekontot är ju rätt bra , dock hade ju Magdalena Andersson upptäckt det nu, och ville sätta p för att man skulle få ränta på skattekontot. En extremt konstig logik. I övrigt gäller väl samma som för alla andra, dvs att jaga nån specialbank som erbjuder lite bättre ränta. Fonder ser det ju ut som man ska passa sig för, eftersom avgifterna ofta äter upp eventuell vinst.
2
Hej! Om AB:t går bra med vinst och du har tänk livnära dig på ditt företag på lång sikt kan väl pensionssparande via direktpension utan försäkringsinblandning vara ett finfint alternativ. Läs mer här: https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/driva-eget-foretag/direktpension Lycka till!
632
3
Hej, Fredrik skriver om direktpension. Jag tycker dock inte att det finns någon mening med pensionsåtagandet. Däremot är det en bra idé att placera pengarna i en kapitalförsäkring (med valfria fonder/aktier). Fördelen med en kapitalförsäkringen är att du, precis som med ett ISK, inte betalar skatt på avkastningen. Du betalar dock en avkastningsskatt baserat på kapitalet. Men med några % avkastning per år så är det betydligt mycket mer fördelaktigt jämfört med en vanlig aktiedepå.
1468
246
Man får ju i så fall hitta en kapitalförsäkring som avkastar mer än den kostar att ha, något som inte alltid är så lätt. De ledande skatteexperterna brukar ju numera säga att direktpension är det bästa man kan ha om man vill spara till pensionen, och då menar dom dessutom att man ska välja en modell där det INTE ingår nån kapitalförsäkring, eftersom den delen riskerar att kosta mer än den tillför. Dock är ju inte direktpensionen nånting som automatiskt ger nån direkt avkastning på kapitalet, utan mest ett sätt att sätta undan pengar inför framtiden, och förhoppningsvis lite ökning. Sen om reglerna har ändrats under resans gång så kan man fortfarande välja hur man vill ta ut pengarna igen. Vill man hålla på med nåt som ska öka kapitalet så är det väl aktiehandel i egen regi. Men då gäller det ju att veta vad man håller på med. https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/driva-eget-foretag/direktpension/vanliga-fragor-om-direktpension-sa-har-fungerar-det

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.