Bokföra växelkurs ändringar paypal

8
1
Hej,
Jag har ett paypal-konto där jag varje månad får pengar i USD för reklamintäkter från mina appar.
Den dag jag får in pengarna i paypal-kontot är växelkursen inte samma som när jag har överfört pengarna till mitt bankkonto.

När jag överför pengarna till mitt bankkonto använder paypal sin egen växelkurs och inte rikbankens.
Då pengarna är överfört till bankkontot vet jag den riktiga växelkursen.
Men vilken växelkurs ska jag använda den dag jag får in pengarna i paypal-kontot? Är det riksbankens växelkurs, men den skiljer sig från paypals växelkurs.
Eftersom datum då jag får mina intäkter från mina appar skiljer sig händer det att jag inte loggar in på paypal den dagen pengarna finns i mitt paypal-konto och då vet inte inte paypals växelkurs. Men däremot kan jag kolla riksbankens växelkurs historik för att ta reda på växelkursen den dagen.

Hur ska jag hantera växelkursen?

En till fråga:
Pengar jag har tjänat på mina appar skickas från USA till mitt PayPal-konto. Och sedan från mitt paypal-konto (som är i Europa) till mitt bankkonto i Sverige.
Är det då försäljning utan för EU eller innanför EU?
Jag får ju in pengar i mitt bankkonto från paypal-kontot som ligger i Europa.
Men i mitt paypal-konto kommer pengarna från USA.
22
6
Hej Ena ! den försäljning du har betraktas som försäljning av varor/tjänster utanför EU Export. och den brukade vara momsfri. (förslagsvis använder du konto 3305) När det gäller Paypal betalning. Jag har ett förslag. När du får pengarna från USA i Dollar valuta. Omvandlar dollar summan till svenska kronor Ex du får 100 Dollar på ditt paypal konto. Du registrerar en intäkt 100*8= 800 kr på konto 3305 (Kredit) och samma belopp på konto 1680 (Debet) sida som du kan döpa till paypall konto. man får bara bokföra i svenska kronor Sedan när du överför denna 100 Dollar från paypal konto till ditt bankkonto och vi säger att du fick 750 på ditt bankkonto istället för 800 pga att dollar kursen har sjunkit. då gör du följande: Krediterar 1680 Paypal konto med 800 kr Debeterar Ditt bankkonto 1930 med 750 kr Mellanskillnad är valutakursförlust Debet konto 7960 med 50 kr. Skulle det vara dvärtemot dvs att du fick 850 på bankkontot gör du följande Kredit 1680 800 kr Debet 1930 850 Kredit 3960 50 kr Dvs intäkter ökar i det här fallet Hoppas att svaret hjälpte dig. Mvh Haissam Carlo
www.ekoredovisning.se
8
1
Tack Haissam, för att du förklarade det till mig. Var ska jag få min växelkurs information? Eftersom PayPals växelkurs förändras varje dag så är det svårt för mig att veta vad växelkursen är då jag fick in pengarna i mitt PayPal-konto. T.ex. Jag får 100USD i mitt PayPal-konto 2015-03-01. Jag loggar in i PayPal 2015-03-03 som är 2 dagar senare. Då har paypals växelkurs förändrats. Vilken växelkurs ska jag använda? 2015-03-05 överför jag pengarna till mitt bankkonto då vet jag den riktiga växelkursen. Hur tar jag reda på växelkursen datumet då jag fick pengarna i mitt PayPal-konto. Eftersom riksbankens och paypals växelkurs skiljer sig så vet jag inte hur jag ska göra. PayPal har inte historik där jag kan mata in datum för att kolla växelkursen.
22
6
Hallo Ena! Det enda du behöver ha koll på är dagen då sätts pengarna på paypal i dollar valuta, även du inte kan logga in samma då du har fått pengarna kan du alltid använda Forex bank hemsidan och kolla dollar kursen tillbaka i tiden. När du har fått veta summa med hjälp av Forex bank. Bokför du sedan beloppet på intäktskonto i svenska kronor efter du har fått omvandla beloppet till SEK. Efteråt behöver du inte tänka på valuta kurs längre eftersom du jämför beloppet du bokförde när du har fått betalt från USA som är spikad med hjälp av Forex bank hemsidan. När det blir dags för dig att överföra pengarna gör du överföring till din bank och paypal har säkert en annan kurs men du behöver bara jämföra det beloppet du bokförde i början med det beloppet som paypal sätter på ditt konto, är den högre då är det valuta kursvinst, ifall den är lägre blir valutakursförlust. Hoppas att jag var tydlig med svaret. Mvh Haissam Carlo
www.ekoredovisning.se
8
1
Tack så jätte mycket. Så det går att använda sig av två olika växelkurser? Om jag avänder mig av Forex Banks växelkurs blir det vinst men om jag använder riksbankens växelkurs blir det förlust. Spelar det inte någon roll vilken växelkurs man har?
22
6
Precis du går till Forex bank hemsidan och skriver det beloppet du fick i USD och vilken datum du fick pengarna, då räknar banken hur mycket är dina dollar är värda just det datum. Du ska givetvis använda säljkurs. Den summa du får registrerar du i din bokföring. Mvh Haissam Carlo
www.ekoredovisning.se
8
1
Gäller inte bokföringen du har gjort faktureringensmetoden? Eftersom jag använder kontantmetoden ska jag inte då vid bokslutet beräkna valutakurs vinster och förluster?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.