Jämn lön eller ta ut direkt

1
Hej, jag har ett litet AB för min konsultverksamhet (endast jag i firman och det är min enda inkomst i dagsläget).

Eftersom jag jobbar med större projekt får jag många månader inte in några kronor och vissa månader större belopp. Firman har inga större kostnader i sig utan de mesta jag får in vill jag plocka ut i lön. Finns det någon fördel i att försöka ta ut en jämnare lön eller kan jag lika gärna plocka ut så mycket jag budgeterat för direkt? Tänker framförallt på de som kan påverka sjukersättning och dylikt ifall man skulle behöva hjälp en dag.

Månad 1: 90 tkr
Månad 2: 0 kr
Månad 3: 0 kr

eller:
Månad 1: 30 tkr
Månad 2: 30 tkr
Månad 3: 30 tkr
22
6
Jämn lön är definitiv mycket bättre från försäkringskassans synvinkel. Det fanns ett fall där företagaren inte tagit någon lön under första 3 månader, under de 2 följande månaderna tog han 40000 i lön (20000 per månad) sen blev han sjuk. Försäkringskassa skulle fastställa hans sjukgrundande inkomst. Försäkringskassa räknade 40000/5= 8000 kr/månad gånger 12 blev 96000. Medan hade han betalat 20000 per månad regelbundet och blivit sjuk månad 5, då hade försäkringskassa räknat på (100000/5)*12= 240 000 Kr. Anledning att försäkringskassa nekade hans 20000 kr /mån som sjukgrundande inkomst trots den var sista lönen han tog är för att de misstänkte att han höjde sin inkomst och planerade sjukskrivningen. Därför är det bättre att betala jämn lön varje månad åtminstone från försäkringskassans synpunkt däremot skatteverket bry sig inte hur du planerar din inkomst. Du kan ta ut hela ditt företagas överskott som lön i slutet av året utan att vara något problem. Hoppas att mitt svar hjälpte dig Mvh Haissam Carlo
www.ekoredovisning.se
822
48
Bra! Jag var nära att svara att inte spelar roll men tänkte tydligen inte på allt :vissla

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.