Låna av ett AB?

640
5
Hej!

Vad jag förstår kan man inte låna pengar av ett AB om man är närstående, ägare eller liknande men finns det något som hindrar att jag lånar ut pengar till någon som inte anses som närstående?

I så fall finns det regler för räntor med mera?

MVH

R
22
6
Hallo! Det finns ett undantag från låneförbud. Kommersiella lån. - Lånet ska vara till låntagarens rörelse dvs företag (inte privat person och inte heller för privat konsumtion) viktig. - och det ska vara affärsmässig dvs du eller ditt företag tjänar på att låna ut till det företaget. Ex ränte intäkter eller för att skapa ett långsiktig affärsföhållande, rent och sagt ditt företag måste tjäna ekonomisk på det. Dessutom du måste upprätta en förteckning över lån och säkerheten och nämna att lånet är lämnad med stöd av undantaget för kommersiella lån. Ha det så bra Haissam Carlo
www.ekoredovisning.se
640
5
Tackar Haissam! Då klarnar det. Någon specifik räntesats man måste plocka ut? Minusränta nu så även 0,1% borde ju räcka tycker man..
632
3
Räntan bör vara marknadsmässig. 0,1% ränta är knappast marknadsmässig. Enligt mig i alla fall.
22
6
Absolut jag håller med krjh. Marknadsmässig är den låneränta som man betalar när man går själv till banken för att låna pengar dvs 4-5%. Det betyder att företaget ska ha ränteintäkter när dem lånar ut till andra. Skulle företaget ta för lite ränta för sina utlånade pengar, åker själva ägare för ränteförmån som beskattas som lön om ägare är aktiv i bolaget.
www.ekoredovisning.se
1470
246
När det gäller lån från eget AB så tycker jag nog man helst ska uppmana till försiktighet. Det blir lätt att det spårar ur och det plockas pengar som man sen försöker hävda är ett tillåtet kommersiellt lån. Så¨om det ska ske så vill åtminstone jag se riktiga papper med låneavtal upprättade, och att det handlar om en verklig summa som flyttats från konto. Alltså inte efterhandskonstruktioner som görs för att täcka upp brister. Sen vet man ju aldrig med skatteverket.. Nu såg jag att dom vill frikoppla även detta området från aktiebolagslagen och köra sitt eget race ( Skv 131 648360-10/113 ) Den kom 2010, och jag vet inte riktigt vad det mynnat ut i, men generellt brukar ju sällan skatteverkets tolkningar bli 'snällare'.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.