Hjälp mig hitta enkelt bokföringsprogram AVSLUTAT INLÄGG

5
Hej
Denna frågan har troligtvis svarats hundra ggr här men jag har googlat och googlat och tänkte kanske bäst att fråga även här.

Jag ska börja bokföra åt min man som är frisör och hyr stol i en salong. Han har inte tid själv och eftersom jag är föräldraledig hjälper jag till med detta.

Nu har jag INGEN erfarenhet alls men har jobbat som administratör i 15 år så jag vet hur man använder en dator och excel och allt men tydligen kan man inte använda excel.

Någon som har erfarenhet av ett så enkelt som möjligt bokföringsprogram som inte kräver att man är typ en revisor....

Har kikat på Unicell, E-conomi och Fortnox bokföring och har provat på deras demos etc men tycker att det är lite för krångligt ändå.

Någon som vet något annat program kanske?

Mvh
Nina
1470
246
De allra flesta bokföringsprogram är snarlika i användningen, just för att det finns ett system som allt bygger på. Sen är det bara lite olika tekniska lösningar för att komma dit. Så de flesta känns komplicerade när man bara tittar lite på demos, och man tänker *hjälp vad rörigt*! Sen när du valt ett och lär dig det så är det troligen inte värre än nåt annat. Grunden är nog dock att du måste tycka det är lite roligt med siffror, och att du sen i efterhand kan se om en sak verkar rimlig innan du klickar iväg deklarationerna. Som det mesta inom data, så klarar inget program själv ut att göra en bedömning om det du knappar in är rimligt. Skriver du in en dagskassa på 68000, så är det så det blir :) Det finns många som vill sälja program som hävdar att programmet sköter sig mer eller mindre självt och gör si och så automatiskt. Det ska man passa sig lite för att tro på. Fortnox jobbar jag lite i åt en kund, och det funkar helt okej tycker jag. Hemma kör jag Visma, och har gjort nu i snart 30 år så då tycker man ju det funkar smidigt. Men jag vet att många tycker Visma är krångliga program. Visma har ju också sitt *Visma Enskild Firma* som väl är det enda programmet som sticker ut lite och är annorlunda. Där har man verkligen dragit ut förenklingarna lite så det faktiskt är hyfsat enkelt att jobba med. Problemet är att enkelheten bygger på att programmet pratar ett *eget språk* och därför är det något av en följetong på olika forum när folk vill ha hjälp med nåt som strular och vi som jobbar i vanliga program kan då inte svara vettigt. Då får man försöka fråga andra som också kör det programmet och har kommit lite längre. Kruxet med dom är att det oftast är småföretagare som valt det programmet just för att dom inte är så hemma på bokföring... :) Med den lite omständliga förklaringen ville jag ha sagt att förenkling inte alltid enbart är av godo. Promikbook vet jag en del som kör och tycker det är smidigt. Så det handlar nog mest om att du bestämmer dig för ett som känns rimligt dyrt, och sen lär dig det.
1073
139
Vi har ett program, eFRedo, som skiljer sig från alla övriga. Jag antar att det är enskild firma du vill bokföra, då har eFRedo en unik funktion som medför att du hela tiden kan se ditt resultat efter skatt (vilket är det riktiga resultatet för den som driver enskild firma). Bokföringsmässigt fungerar det som ett "riktigt" bokföringsprogram, du kan alltså bokföra precis det du vill och är inte låst till några "förenklade" rutiner som ofta stjälper mer än de hjälper.
5
Tack för svaren. Jag ska börja kolla på era förslag. Måste få igång detta nu nu nu. Känner mig lite stressad men ska väl få ihop det i slutändan. Visma enskild firma låter bra. Ska nog börja där och se hur det går.
2360
37
På 60-talet då jag studerade ekonomi använde man en vanlig bok. Det fungerar fortfarande om man har en liten omsättning eller att börja med tills man vill krångla till saker. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
3
Hej Om du har enskild firma, så kan jag rekommendera Vismas program för enskild firma
Berit Eriksson [email protected] 0708 660 767 www.adminservice.se Låt oss ta hand om pappersarbetet. Vi utvecklar dina rutiner och IT.
2
1
Hej, denna ser användningsbar ut. http://www.promikbook.com/
6
1
Jag kör Swedbanks e-bokföring (i samarbete med SpeedLedger), är inbyggt i Swedbanks internetbank och kopplat mot företagskontot. Busenkelt och smidigt! Klockrent om man har Swedbank som bank så man har allt samlat.
5
Ja min man är på gång med företagskonto hos Swedbank....ska nog ta oss ett snack med dom ang e-bokföring. Visste inte om detta. TACK!
1470
246
Speedledger finns nog till dom flesta banker tror jag. Dom som kör med det verkar tycka det funkar bra. Bäst är det ju förstås om man har de flesta händelserna att gå via banken.
5
Hej jag ville bara avsluta min insändare för att jag nu har hittat ett bokföringsprogram som till och med jag kan använda (noll kompetens!) Efter många om och men och ett massa provande av många olika program hittade jag till slut svaret....Zenconomy. Zenconomy är super enkelt att använda. Det är bara till att tuta och köra. Jag har INGEN erfarenhet av bokföring och till och med jag kan bokföra nu. Och det kostar inte så mycket heller så totalt är jag jätte nöjd. Ville bara skriva in hur det har gått om det finns någon annan som letar.
128
15
Om någon annan letar efter ett enkelt bokföringsprogram, så kan jag tipsa om att kolla närmare på www.unicell.se Företagets support har dock varit lite omtvistat....
http://www.cupsupport.se | http://www.fullpott.se | http://www.kalmarsundsparken.se | http://www.domänstatus.se
2
Om någon söker ett [b]gratis[/b] och riktigt bra bokföringsprogram så testa http://www.bokio.se. Har även gratis fakturering och lönehantering om man är i behov av det.
Anton Åberg
Här finns en bra artikel som tar upp vad man skall tänka på när man [url=https://www.speedledger.se/om-bokforing/driva-smaforetag/valja-bokforingsprogram/]väljer bokföringsprogram[/url]. Lycka till!
1009
206
"En del funktioner är bra att ha för att du skall kunna möta Skatteverkets krav på hur du ska sköta din bokföring"... Är det "bra att ha" funktioner som behövs för att möte Skatteverkets krav? Skulle man kanske inte säga att det är ett "måste"? Och även klara lagens krav? "Vill du kunna ta ut olika rapporter så som momsrapport, balans- och resultatrapport och huvudbok skall detta också vara lätt att bara kunna få ut." Kan tycka att detta är ganska basic behov som ett bokföringsprogram ska klara för att ens vara tänkbart att använda. (från länken i inlägg ovan. Speedledgers text) Man kanske inte ska fundera så mycket på grundläggande funktioner som man troligen behöver redan från början. Har programmet inte det så välj det inte. Finns många bra och även gratis program att välja här. Fundera istället på vilka extrafunktioner som finns och som kan vara av intresse längre fram. Tex fakturering, inkassohjälp, alla register som man vill hålla som kunder, artiklar mm, behövs lagerhantering mm.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1470
246
Jag blir alltid lite orolig när dom här frågorna om billiga bokföringsprogram kommer upp. Hur billigt/kul/snyggt programmet än är, så måste man dels ha ett intresse för att bokföra, och dels vissa grundkunskaper. Annars kommer det inte att fungera. Att bokföra ett helt år utan grundkunskaper, och sen skicka iväg en deklaration baserat på det, är ju som att skjuta med ett gevär med förbundna ögon. Och här är automatiska funktioner i programmet sällan till nån hjälp, tvärtom.
2360
37
Något att tänka på om man är barnledig att inte ta upp inkomst under den tiden då det kan vara straffbart.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2
Hej.Jag håller med Ingvar. Det finns många olika program att välja mellan. Men för mig är det inte bara priset på programmet som är viktigt. Det är även viktigt att man får snabb och bra kundservice. Skälv har jag provat många olika bokföringsprogram. Men om man vill ha ett bra program med bra service, Då skall man kolla vad Visma kan erbjuda.Har alltid fått bra service av Vismas kundservice. Dem är bäst enligt mig. Lycka till alla som söker bra bokföringsprogram
1009
206
Jag kan inte annat än hålla med Ingvar. Man ser ju att fler nya program riktar sig mot just de som inte kan så mycket om bokföring med sina "enkla hantering", "bara ett knapptryck" etc. Av den anledningen gillar jag tex inte Speedledger. Man vänder sin reklam till den okunnige och försöker ge sken av att det inte finns så mycket att veta om redovisning utan att man nu gjort ett program som vem som helst ska klara av. "Bara trycka på en knapp". Vad man inte säger är att man inte tar något ansvar ifall det blir fel. Det som poppar upp är bokföringsbrott och till följd av felaktig bokföring kan man deklarera fel i både momsdeklaration och inkomstdeklaration. Det kan bli både dyrt och leda till fängelse. Nu leder det nog inte till fängelse för alla som använder Speedledger, men man måste vara klar med vilken risk man tar om man "bara trycker på en knapp". Som du skriver Ingvar, att skjuta med gevär med förbundna ögon. Eller en liknelse som jag hörde en gång; att köpa en tandläkarborr för att laga sina egna tänder och spara pengar "det är ju bara en knapp att trycka på".
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1
Vill bara instämma i Ingvars och Johans inlägg. Jag jobbar på Visma Spcs och självklart är det vår ambition att i synnerhet enskilda firmor och nystartare utan vidare bokföringskunskaper, ska kunna sköta sin ekonomi på ett korrekt och effektivt sätt. Då krävs någon form av förenklad bokföring, gärna med automatisk koppling till din internetbank, som till exempel med [url=https://vismaspcs.se/produkter/bokforingsprogram/visma-eekonomi]vårt webbaserade bokföringsprogram Visma eEkomomi[/url]. Samtidigt kräver även de mest förenklade programmen någon form av förkunskaper kring bokföring, deklaration och momsredovisning. Det här gapet mellan kunskap och krav håller just nu på att krympa rejält, så i framtiden kommer nog många företagare knappt behöva engagera sig nämnvärt i sådan administration. Redan i dag bokför många program i samband med faktureringen, och deklarationen kan i stora delar förberedas automatiskt. Framför allt gratisprogrammen utlovar mycket förenklad funktionalitet, men precis som Smålands konsult skriver så bör man också undersöka supportmöjligheterna, speciellt om man är nybörjare på bokföring. Det finns flera [url=https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/driva-eget-foretag/gratis-bokforingsprogram]frågeställningar kring gratis bokföring[/url], till exempel vilken funktionalitet som inte är gratis - t.ex. fakturering eller rättelseverifikationer? / Alex, Visma Spcs
1073
139
Det är många bra saker som skrivits i den här tråden, jag vill dock framhålla ett par saker där jag tycker att den gängse uppfattningen är tveksam. Det framhålls av någon att support är viktig och då mensa att de stora leverantörerna är att föredra. Jag menar att det är skillnad på support och support- när det gäller programfunktionaliteten är den säkert bra, men en ovan användare vill säkert lika ofta veta hur man ska t.ex. bokföra en viss händelse och då är kunskapen från den person som svarar i supporttelefonen hos den stora leverantören inte alltid den bästa. Sen framhålls av någon att det här med bankkoppling gör att bokföringen blir så enkel. Jag har ingen bankkoppling när jag bokför och ser inte det som något problem alls - att bokföra inbetalning av en kundfaktura är väl en av de enklare verifikationerna, då är det väl viktigare att ha inbyggd automatik för att kunna utföra mer avancerade rutiner när det gäller firmans redovisning, deklaration och skattehantering.
1470
246
Jag tycker väldigt mycket av reklamen kring bokföring verkar rikta sig till nåt slags modell-företag där man har 3-4 affärshändelser per månad, och alla går via bankkontot. och under de förutsättningarna så lär bokföringen vara ganska enkel. Själv har jag kunder som lämnar kanske 40 fakturor och 100 små kontantkvitton per månad, och jag kan inte för mitt liv förstå hur det ska kunna bokföras med nån slags automatik. Det känns väldigt konstigt när man varje dag översköljs av reklam från bl.a Visma om 'Framtidens digitala redovisning' där dom menar att kunden ska ta över det mesta jobbet med bokföringen, och vi konsulter ska bara dricka kaffe och ge rådgivning. I nån slags fantasivärld ska kunden ta ett kort på sitt lilla kvitto och sen maila mig. Jodå, det känns ju verkligen angeläget att få 20-30 mail i timmen med små bensinkvitton som på nåt vis ska dirigeras till de olika kunderna bokföring. Mina kunder skulle dessutom ifrågasätta varför dom ska lägga den tid dom redan inte har, på att göra mitt jobb.
1073
139
Jag hakar på där Ingvar när det gäller "digital redovisning" och reklamfilmer från vissa aktörer som visar hur enkelt det numer är att bokföra papperslöst. Jag ser framför mig hur ett kontantkvitto fotas av samtliga 100 företagare i nätverket och sedan kostnadsbokförs i 100 olika firmor. Jag har ju tidigare haft den uppfattningen att ett originalkvitto som verifikationsunderlag är ett krav. Har verkligen de näringsidkare som bokför digitalt hela vägen torrt på fötterna vid en eventuell skatterevision?
1470
246
Vad jag förstått så är det meningen att dom ska spara kvittot dom nyss fotat, i nåt arkiv. ( en hög i en låda?) Och där ska man väl sen då gräva fram originalkvittot vid en revision. Jag tycker alltihop verkar obegripligt och skapar en massa onödigt jobb, och det är som gjort för kaos. När jag ifrågasatte reklamen från Visma så svarade dom bara glatt * du gör ju som du vill*
5
Som original insändare ville jag lägga till något eftersom jag har märkt att det plötsligt har blivit en massa kommentarer i min gamla (över 2 år sedan jag skrev in detta) fråga. Jag förstår hur alla revisorer får panik när en okunnig amatör bestämmer sig för att bokföra men fick ett behov att försvara mig själv och enda orsaken till att jag tar mig tid att ens skriva in är för att man KAN faktiskt lära sig bokföra. Och det finns ingen lag som säger att man INTE får bokföra som privat person bara man gör det rätt. Jag inser att min original fråga verkade desperat och jag ville endast be om råd om vilket program jag skulle använda. Jag tror inte jag fick ett enda konkret svar.... kanske ett eller två förslag. Men det var JAG som i slutänden hittade det som var rätt för mig. Jag jobbar även jag som egen företagare nu och har faktiskt LÄRT mig att bokföra (kan ni tänka er!?), jag VET hur man gör och skulle med glädje ge Skatteverket mina pärmar för allt är perfekt (jag har till och med kvitton och verifikationer utskrivna :huh: ) . Jag bokför nu för två personer (mig och min make) och har gått kurser i bokföring, gick till alla av Skatteverkets informations kurser i Starta eget, Moms, Moms Internationell handel, Deklaration för egen firma mfl. Och vet ni vad? Jag lärde mig allting jag behövde från dom! Jag använder fortfarande ett ENKELT bokförings program på internet för att det passar mig och jag är ju inte dum nog att inte ta reda på vad som behövs i ett bokslut, i deklarationen, eller i en revision. Gör man det rätt från början finns det ingen orsak till att vara rädd för att bara "trycka på en knapp" men jag förstår...det är inte lätt att släppa taget som revisor och låta "andra göra jobbet åt er". Som jag, som FAKTISKT har lärt mig och VET hur man gör. Den lilla småföretagaren, där det endast är jag och mitt lilla skrivbord, hemma. Så visst om det är företag med 100 tals med anställda..."i get your point" men snälla rata inte [u]alla[/u], utan kanske en "klapp på axeln" och lite uppmuntran istället för era anekdoter om att "skjuta med ett gevär med förbundna ögon" etc, för det finns ju faktiskt folk som kan och som vill lära sig. Med vänlig hälsning och inget illa menat till alla revisorer.
1470
246
Självklart finns det folk som både vill och kan lära sig, och dom får naturligtvis gärna göra det. Jag vet knappt om jag läst ditt originalinlägg. Tråden dök upp med nya frågor, och dessutom är det ett ämne som aldrig tar slut, och utbudet av allehanda program och därtill hörande glad reklam om hur enkelt det är, har ökat kraftigt sen du då skrev ditt inlägg. Därför är vi flera som ( av omtanke, inte rädsla om våra jobb ) vill peka på att det inte alltid är så lätt, och man bör skaffa sig kunskaper innan man skickar in nåt. Så som du har gjort. Då finns alla förutsättningar att det kommer att gå bra, men du kan inte ana hur många ärenden man stöter på där det INTE gått bra, och skatteverkets brev om krav på 5-600 000 för nån skatt man inte visste om, kommer som en lagom kul överraskning. EDIT: Kollade tråden nu och ser att jag visst var den första som svarade dig :) Och gav tips och erfarenheter av 3-4 program.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.