Inköp EU men glömt att ange VAT

9
Jag har haft annons på Facebook ett tag men nu när jag skulle bokföra så såg jag att de hade angett moms på mitt faktureringsunderlag. Jag upptäckte att jag missat att ändra inställning till företag och ange mitt VAT-nummer Grrrrr

Att kontakta dem och se om de kan ändra känns näst intill omöjlig. Det är inga stora pengar så tänkte att jag kanske skulle strunta i momsen. Hur bokför jag då? Bokför jag hela beloppet som om det skulle vara momsfritt och tar upp det som inköp tjänster EU i momsrapporten i alla fall? Men redovisning av fiktiv moms på totalbeloppet känns ju fel.
Stylist och eventsamordnare på: www.stylinganna.se Stilexpert och marknadsansvarig på: www.modekampanj.com
1470
246
Du bokför hela beloppet som du betalat, men delar lämpligen upp det på två konton. Dels t.ex 'inköp annonser EU' och dels på 6998 'EU-moms'. Skulle du sen få för dig att begära tillbaka momsen från det landet så är den enkelt att hitta momsen på konto 6998. Skulle du inte bry dig om det, tja.. då är ju hela kostnaden ändå avdragen. I momsdeklarationen ska du inte ta upp dessa inköp alls. Att begära tillbaks moms inom EU är inte direkt mer komplicerat än att göra det inom sverige. Du får dock ansöka på skatteverket om en separat registrering.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.