Grundläggande bokföring - hjälp!

1
Hej!

Har precis börjat komma igång med med bokföring, har ett relativt nyöppnat företag (enskild firma) och är helt ny på bokföringsbiten.

Använder mig av visma administraion 200, jag förstår pincipen med konton samt debit/kredit och att lägga in mina inköp har inte varit något problem. Men till min fråga:

Företaget säljer tjänster och produkter och tar betalt både kontant och med kort. Det som jag inte riktigt får grepp om i mitt huvud är hur jag redovisar ett köp med kort. Redovisar jag både dagen då köpet är gjort och sen igen när pengarna kommer in på kontot?

Vad jag förstår så borde det bli att dagen försäljningen görs så registrerar jag ex.

3041 försäljning av tjänst
2611 utgående moms

och sen när pengarna syns på kontot så registrerar jag

1930 bankgiro


Eller? Känner min måttligt osäker. Tack snälla för all hjälp som kan fås 🙂
32
1
Hejsan. När du redovisar din försäljning med kort kan du använda ett mellankonto ex. 1700 (som du kan namnändra till "kortköp" eller liknande det blir då: 3041 försäljning KREDIT 2611 moms KREDIT 1700 kortköp DEBIT Sedan när köpet kommit in banken tar du: 1700 kortköp KREDIT 1930 bank DEBIT håll sedan koll på att du tömmer 1700 så inget blir liggande kvar som är gammalt för då har det ju inte kommit in bank av någon anledning.:evil: Hör av dig om du undrar över något eller tycker det låter tokigt. Vänligen:bravo Ulla-Britt

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.