Ekonomisk livslängd på laptop

1
Nån som vet vad som menas med Inventarier som bedöms ha en ekonomisk livslängd
på högst tre år får du dra av redan samma år de skaffas
till näringsverksamheten ( så kallade treårsinventarier
). Det är du som i första hand ska visa att livslängden
är högst tre år.

Jag har köpt en laptop för 6000:-, kommer den att vara duglig om 3år? Inte vet jag. Jag har även köpt en scanner för 5200:-, håller den fortfarande om 3år? Ingen aning.
Bevisnings ansvaret ligger ju hos mig, men hur ska jag kunna veta? Hittar ingen information.. Det är första gången som jag deklarerar min lilla enskilda firma så jag e lite nervös..  :'(
Tacksam för all hjälp jag kan få / Jennie
1165
I princip all elektronik anses ha en kortare ekonomisk livslängd än tre år, i vart fall så länge det kostar mindre än ett halvt basbelopp.
2066
2
Ja, och även om du anser att de har en längre livslängd får du dra av dem direkt om de är av mindre värde, ca 21 200 kr 2011[1].[br][br][1] [url=http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/svarpavanligafragor/balansposterochvardeminskningsavdrag/foretagbalansposterfaq/jagharkoptmaskinerochkontorsinventariersomskaanvandasiminnaringsverksamhethurskajagberaknaavdragetfordessainventarieinkop.5.18e1b10334ebe8bc8000117864.html?posid=1&sv.search.query.allwords=inventarier%20av%20mindre%20v%C3%A4rde]Skatteverket[/url]
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.