Hur bokföra felbetalningar?

1165
Jag börjar få ett antal felbetalningar till mitt konto som jag undrar hur jag skall bokföra, och förfara med.

De kan hänföras till tre kategorier:
1: De som betalar några få kronor för lite/mycket, troligen för att man tryckt fel vid inmatningen.
2: Beställningar som betalats två gånger
3: Pengar som betalats in till synes helt utan anledning på mitt konto.

Det finns en fjärde kategori i dem som betalar in alldeles för lite, vanligen fakturabeloppet exkl moms och/eller frakt, men till dem gör jag ett påpekande direkt.

Följande frågor existerar nu i mitt huvud:
- Hur bokför jag lämpligen dessa pengar?
- Måste jag alltid jaga rätt på ägaren till pengarna, hur små belopp det än handlar om?
- Om nej, vad är små belopp och vad är inte små belopp?
- Hur stora belopp kan jag ta på öresavrundningen när någon betalat för lite?
- Hur lång tid efteråt kan någon komma och göra anspråk på pengarna, vilket belopp det än må  vara. Är det tio års preskriptionstid eller något annat?
2066
2
Jag har inte så mycket småbetalningar, så om någon gör fel brukar jag bara bokföra det negativt och antingen betala tillbaka eller om det bara är småpengar och ingen återkommande kund avrunda det. Dubbla betalningar brukar jag skicka tillbaka med vändande post (betalning). Om det är helt okända insättningar låter jag banken ta hand om det.[br][br]Jag hade inte lagt tid på att leta reda på ägaren för belopp under 100 kr, däremot hade jag betalt tillbaka korrekt belopp oavsett storlek om någon frågar eller kommer på det själva. Vill du vara juste så maila och fråga om de vill ha tillbaka pengarna eller dra av det på nästa order.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.