Behöver hjälp att hitta ett bra bokföringssystem

10
Hej,

jag är på jakt efter ett nytt bokföringsprogram. Har kollat runt lite men har inte riktigt lyckats hitta det jag letar efter. Har bra koll på bokföring och söker ett program som kan hantera olika bolagsformer, lätt skapa grafiska presentationer och exportera data till andra program. Som det ser ut nu så lutar det åt någon variant av Visma XOR. Någon som har ett bättre förslag?

/Janek
219
1
Jag använder mig av ett program som heter PC-Bok.[br]Bra när det gäller en enskild firma eller jordbruksföretag.[br]Går bra att importera/exportera och har ganska bra mallar på fakturor m.m[br][br]Om du har en större firma kanske PC-Bok inte är lika bra.[br]Mamut då?
10
Hej,[br][br]idg gjorde ett ganska intressant test där de provade på Hogia Small Office Bokföring+, Visma SPCS Administration 500 och Visma Xor Compact. Deras slutsatser var att Vismas Xor Compact lyckades bäst med balansen mellan funktioner och användarvänlighet medan Mamut är det största och mest avancerat. Testet finns att läsa på: http://www.idg.se/2.1085/1.113955[br][br]Spontant så verkar kanske hela Mamutpaketet lite för mkt så det är därför jag lutar åt Visma XOR hållet.[br][br]/Janek
88
Hej Janek,[br][br]Allt beror på vad du behöver för stöd hos ditt ekonomisystem. Hogia, Visma, Unikum är tre leverantörer som alla har olika bra affärssystem. Själv har vi använt olika under alla år och jag kan inte säga vad som är rätt eller fel men Visma är kända för att ha en mycket bra support.
Med vänliga hälsningar

Jens Nylander
Grundare av Jens of Sweden
Grundare av JAYS
Idag grundare och VD för Proenzy (http://www.proenzy.com)
456
1
Har alltid använt Mamut och kan väl därför inte säga om just detta är bäst. Men klart mycket väl godkänt i alla fall även om det finns massor av mervärden som dom inte riktigt lyckas vidmakthålla.
10
[quote author=JensNylander link=topic=2570.msg10302#msg10302 date=1184702541][br]Hej Janek,[br][br]Allt beror på vad du behöver för stöd hos ditt ekonomisystem. Hogia, Visma, Unikum är tre leverantörer som alla har olika bra affärssystem. Själv har vi använt olika under alla år och jag kan inte säga vad som är rätt eller fel men Visma är kända för att ha en mycket bra support.[br][/quote][br][br]Hej Jens,[br][br]lite oväntat att få svar från dig :). Jag har kollat runt lite på de olika systemen och det är lite svårt att hitta något som är bäst alla kategorier. Det känns mera som att det handlar om hur mkt bokföring du kan, vad du behöver just nu och hur man planerar att utveckla sin affärsverksamhet.[br]   Du som har erfarenhet från alla tre kanske kan tipsa om vilket som du tror skulle passa mig bäst just nu? Jag driver lite olika företag med tyngdpunkt på min enskilda firma där jag utvecklar hemsidor och får inkomster via reklam. Har inga lager eller anställda (planerar inte heller att skaffa det heller) utan kodar det mesta själv och sedan anlitar jag designers som får paketera det snyggt. Lägger därför störst vikt på ett bra bokföringssystem som är lättanvänt och överskådligt men samtidigt inte är för basic. Kan bokföring bra så det behöver inte vara någon lightversion. Detär även ett stort plus om det smidigt går att få fram överskådliga grafiska rapporter.
10
[quote author=DEJI link=topic=2570.msg10311#msg10311 date=1184705426][br]Har alltid använt Mamut och kan väl därför inte säga om just detta är bäst. Men klart mycket väl godkänt i alla fall även om det finns massor av mervärden som dom inte riktigt lyckas vidmakthålla.[br][/quote][br][br]Hej Deji,[br][br]det är alltid intressant att prata med folk som har använt en produkt länge. Vilka delar av Mamut använder du och vad tycker du är det bästa rep sämsta med Mamut?[br][br]
456
1
Hej Janek[br][br]Jag använder versionen Mamut Office Proffesional som är snäppet över den versionen som testas i länken ovan.[br]Det finns ett antal modeuler såsom; E-handel, Kontaktuppföljning, Försäljning, Inköp, Produkt/Lager, Bank, Redovisning, Projekt samt ett antal "Mamutmoduler".. Dessa Mamutmoduler har bl.a. ett integrerat supportsystem samt sidor som riktar sig till småföretagare. Tyvärr är småföretagarsidorna inte utvecklade fullt ut och nu innehåller de mest gammalt skräp.[br][br]Jag använder annars samtliga funktioner (moduler) förutom E-handel där jag kör ett annat Open Source-system. [br][br]Som testet visar så är detta ett rent ekonomisystem som klart motsvarar de mer avancerade systemem och jag har full koll på kunder, levereantörer, projekt och redovisningen. Jag kommer snart att uppgradera systemet ytterligare med tidrapportering som då kan kopplas direkt till order/faktura. Idag använder jag en excellfil som jag lagt in i den dokumenthanterare som finns i programmet.[br][br]Mamuts system är fullt integrerade i Outlook vilket gör att e-post, uppgifter och kalendern synkroniseras och registreras på projekt, kund/leverantör (inkl. kontaktpersoner).[br][br]En hel del nyttiga rapporter kan skrivas ut och du kan följa ett pågående projekt och se hur projektet fortlöper, status på aktiviteterna och du kan skriva ut balans/resultat fördelat på projekt.[br][br]Det finns mycket att göra med detta system och det är väl därför jag behåller detta. Det finns så mycket att göra med det och är man som jag som vill ha full koll på mina uppdrag så är Mamut en klart godkänd leverantör av affärssystem. Systemen skapar goda förutsättningar att växa i och efterhand som företaget växer så uppgraderar du bara till ett mer komplett program.[br][br]För en ovan användare finns det enklare system från Mamut som kan användas bara till den grundläggande bokföringen. I bokföringen finns ett antal förutbestämda verifikatsmallar som konterar helt korrekt beroende på verifikationstyp. Det var främst denna orsaken som gjorde att jag testade Mamut från första början. Det har hjälpt mig mycket och jag har ibland t.o.m. använd dessa mallar för och se hur saker och ting skall bokföras ;).
11
Hej Janek,[br][br] ???[br][br]kan inte se annat än att det för din del förmodligen skulle fungera bra med [b]DoFree Bokföring / Administration[/b]. Billigare lösning än så kan du troligvis inte finna.[br]Du kan även få support och anpassningar.[br][br]Du finner demo/skarpt program här:[br][br][url=http://www.dofree.se/gratis_fakturering.html]http://www.dofree.se/gratis_fakturering.html[/url][br][br]Göran
Gratis Bokföring och Fakturering m.m.
http://www.dofree.se
7
[quote author=Janek link=topic=2570.msg10316#msg10316 date=1184740406][br][br]  ......Du som har erfarenhet från alla tre kanske kan tipsa om vilket som du tror skulle passa mig bäst just nu? Jag driver lite olika företag med tyngdpunkt på min enskilda firma där jag utvecklar hemsidor och får inkomster via reklam. Har inga lager eller anställda (planerar inte heller att skaffa det heller) utan kodar det mesta själv och sedan anlitar jag designers som får paketera det snyggt. Lägger därför störst vikt på ett bra bokföringssystem som är lättanvänt och överskådligt men samtidigt inte är för basic. Kan bokföring bra så det behöver inte vara någon lightversion. Detär även ett stort plus om det smidigt går att få fram överskådliga grafiska rapporter.[br][/quote][br][br]Du sitter i ungefär samma båt där jag satt för en tid sedan. Är man ensamföretagare då ska man definitivt lägga så lite tid på administrationen som det överhuvudtaget är möjligt. Inte en sekund för mycket! Tyvärr fins det kanske de som tycker att det är roligt med bokföring och gräver sedan ner sig i siffrorna och får inget annat vettigt gjort. Inte så långvarigt kanske. [br][br]Jag kollade igenom rätt många ekonomiprogram när jag valde. XOR, SPCS, Hogia, Mamut osv. Dels tycker jag att dessa program var till för just den som tycker om att gräva i siffror och dels var det helt fel pris för mig. Det ska inte kosta för mycket och ska vara så enkelt som möjligt! Inte spilla tid i onödan.[br][br]Jag valde UNI_BAS från Unicell. Enkelt, lättanvänt, bra pris. Jag vill inte sitta i timmar med onödig administration. I UNI_BAS har jag allt jag behöver, både fakturering, bokföring och reskontror. Framförallt så kan jag närsomhelt bygga vidare i deras produktserie om jag skulle behöva det.[br][br]
456
1
Ja, alla har vi olika behov men i slutändan så är det siffrorna som avgör företagets framtid. Beroende på vilka mål och ambitioner du har med din verksamhet så skall du anpassa verktygen efter det. [br][br]Annars sitter du med en massa "kringarbete" som inte för din verksamhet framåt över huvudet taget.[br][br]Helt beroende på vilken typ av verksamhet du bedriver så finns det olika verktyg att använda sig av och om dom är för komplexa, eller heltäckande för din verksamhet kan bara du avgöra.
10
[quote author=DEJI link=topic=2570.msg10318#msg10318 date=1184741931][br]Hej Janek[br][br]Jag använder versionen Mamut Office Proffesional som är snäppet över den versionen som testas i länken ovan.[br]Det finns ett antal modeuler såsom; E-handel, Kontaktuppföljning, Försäljning, Inköp, Produkt/Lager, Bank, Redovisning, Projekt samt ett antal "Mamutmoduler".. Dessa Mamutmoduler har bl.a. ett integrerat supportsystem samt sidor som riktar sig till småföretagare. Tyvärr är småföretagarsidorna inte utvecklade fullt ut och nu innehåller de mest gammalt skräp.[br][br]Jag använder annars samtliga funktioner (moduler) förutom E-handel där jag kör ett annat Open Source-system. [br][br]Som testet visar så är detta ett rent ekonomisystem som klart motsvarar de mer avancerade systemem och jag har full koll på kunder, levereantörer, projekt och redovisningen. Jag kommer snart att uppgradera systemet ytterligare med tidrapportering som då kan kopplas direkt till order/faktura. Idag använder jag en excellfil som jag lagt in i den dokumenthanterare som finns i programmet.[br][br]Mamuts system är fullt integrerade i Outlook vilket gör att e-post, uppgifter och kalendern synkroniseras och registreras på projekt, kund/leverantör (inkl. kontaktpersoner).[br][br]En hel del nyttiga rapporter kan skrivas ut och du kan följa ett pågående projekt och se hur projektet fortlöper, status på aktiviteterna och du kan skriva ut balans/resultat fördelat på projekt.[br][br]Det finns mycket att göra med detta system och det är väl därför jag behåller detta. Det finns så mycket att göra med det och är man som jag som vill ha full koll på mina uppdrag så är Mamut en klart godkänd leverantör av affärssystem. Systemen skapar goda förutsättningar att växa i och efterhand som företaget växer så uppgraderar du bara till ett mer komplett program.[br][br]För en ovan användare finns det enklare system från Mamut som kan användas bara till den grundläggande bokföringen. I bokföringen finns ett antal förutbestämda verifikatsmallar som konterar helt korrekt beroende på verifikationstyp. Det var främst denna orsaken som gjorde att jag testade Mamut från första början. Det har hjälpt mig mycket och jag har ibland t.o.m. använd dessa mallar för och se hur saker och ting skall bokföras ;).[br][/quote][br][br]Hej Deji,[br][br]vilket långt och utförligt svar :). Spontant känns systemet väldigt stort för mig. Men det är som du säger att man kan börja smått och sedan bygga på med olika moduler beroende på vilka behov man får. Jag är lite som du att jag gärna vill ha full koll på de projekten jag kör. Vill gärna kunna kräma ut så mkt matnyttig information som möjligt. Verkar trevligt att man kan skriva ut balansen/resultatet för varje projekt. Ska nog ladda hem ett demo och klicka runt lite i det.
10
[quote author=dofree link=topic=2570.msg10319#msg10319 date=1184743334][br]Hej Janek,[br][br] ???[br][br]kan inte se annat än att det för din del förmodligen skulle fungera bra med [b]DoFree Bokföring / Administration[/b]. Billigare lösning än så kan du troligvis inte finna.[br]Du kan även få support och anpassningar.[br][br]Du finner demo/skarpt program här:[br][br][url=http://www.dofree.se/gratis_fakturering.html]http://www.dofree.se/gratis_fakturering.html[/url][br][br]Göran[br][/quote][br][br]Hej DoFree,[br][br]det är lite lockande med ett gratis program då jag ännu inte har så många krav på mitt bokföringsprogram. Men jag har inget emot att lägga lite pengar nu i början för att skaffa mig ett program som jag även kan bygga ut i framtiden.
10
[quote author=Entrappaner link=topic=2570.msg10321#msg10321 date=1184748670][br][quote author=Janek link=topic=2570.msg10316#msg10316 date=1184740406][br][br]   ......Du som har erfarenhet från alla tre kanske kan tipsa om vilket som du tror skulle passa mig bäst just nu? Jag driver lite olika företag med tyngdpunkt på min enskilda firma där jag utvecklar hemsidor och får inkomster via reklam. Har inga lager eller anställda (planerar inte heller att skaffa det heller) utan kodar det mesta själv och sedan anlitar jag designers som får paketera det snyggt. Lägger därför störst vikt på ett bra bokföringssystem som är lättanvänt och överskådligt men samtidigt inte är för basic. Kan bokföring bra så det behöver inte vara någon lightversion. Detär även ett stort plus om det smidigt går att få fram överskådliga grafiska rapporter.[br][/quote][br][br]Du sitter i ungefär samma båt där jag satt för en tid sedan. Är man ensamföretagare då ska man definitivt lägga så lite tid på administrationen som det överhuvudtaget är möjligt. Inte en sekund för mycket! Tyvärr fins det kanske de som tycker att det är roligt med bokföring och gräver sedan ner sig i siffrorna och får inget annat vettigt gjort. Inte så långvarigt kanske. [br][br]Jag kollade igenom rätt många ekonomiprogram när jag valde. XOR, SPCS, Hogia, Mamut osv. Dels tycker jag att dessa program var till för just den som tycker om att gräva i siffror och dels var det helt fel pris för mig. Det ska inte kosta för mycket och ska vara så enkelt som möjligt! Inte spilla tid i onödan.[br][br]Jag valde UNI_BAS från Unicell. Enkelt, lättanvänt, bra pris. Jag vill inte sitta i timmar med onödig administration. I UNI_BAS har jag allt jag behöver, både fakturering, bokföring och reskontror. Framförallt så kan jag närsomhelt bygga vidare i deras produktserie om jag skulle behöva det.[br][br][br][/quote][br][br]Hej Entrappaner,[br][br]Absolut, jag håller med om att man ska sträva efter att lägga ner så lite tid som möjligt på sin administration. Men på just bokföring tycker jag att det är viktigt att inte snåla med tiden för det är trots allt där du får fram uppgifter på hur det går för din verksamhet. Men man ska absolut inte gräva ner sig för mkt heller. [br]  Jag har ganska bra koll på bokföring och upplever inte det som något direkt hinder. Kollade lite på Unicell och det verkar som du säger väldigt lätthanterligt och intuitivt. Det verkar gå fort att bokföra i det. Jag ska sätta mig i helgen, ladda hem lite demon och försöka bestämma mig för något av alternativen. Bättre att lägga lite tid nu än att komma på att man valde fel bokföringsprogram om 2 år..
11
[quote]Hej DoFree,[br][br]det är lite lockande med ett gratis program då jag ännu inte har så många krav på mitt bokföringsprogram. Men jag har inget emot att lägga lite pengar nu i början för att skaffa mig ett program som jag även kan bygga ut i framtiden.[/quote][br][br]Hej Janek, nu skall jag inte påstridigt försöka få dig att absolut välja vårt program.[br]Det är ju möjligt att det inte alls passa dig.[br][br]Men...[br][br]jag måste endå få veta varför du menar på att det inte går att bygga ut DoFree Bokföring.[br]Programmet finns i standard ursprungaversioner för; Bokföringsprogram, Faktureringsprogram samt avancerat faktureringsprogram. Utöver dessa standardmodeller har vi sedan möjlighet att göra spcifika programanpassningar för just dig.[br]Att priset för ett 1-användarprogram är Gratis skall du inte låta dig luras av.[br]Vi har levererat bokförings/faktureringsystem över hela sverige sedan 1985.
Gratis Bokföring och Fakturering m.m.
http://www.dofree.se
456
1
Jag tror säkert att DoFree är ett kanonpogram för många användare. Likaså är ni säkert ett företag att räkna med. Men om jag får välja så ser jag helst till att den leverantör jag handlar av är hyffsat stor och kommer att kunna tillgodose mitt framtida behov. [br][br]Kundspecifika lösningar ser jag mer som ett säljargument eftersom dessa ställer större krav på er som leverantör och jag upplever det som en risk med tanke på säkerheten. [br][br]För att kunna tillgodose den stora kundmassan kan man inte i varje enskilt fall bygga upp system som passar just denna kund. Man får istället ta fram paket, eller moduler som passar ett viss andel av kunderna. [br][br]"Just my opinion"
11
Hej DEJI,[br][br]jag skrev förra inlägget riktat till Janek eftersom jag var nyfiken på vad han menade med att vårt program inte kunde byggas ut i framtiden. Själv tycker jag nog att programmet är ganska likvärdigt med de tidigare i tråden nämnda företagens program. Jag fick intrycket av att han inte sett det aktuella programmet, men endå kunde veta att det inte var möjligt att komplettera bokföringsdelen mer flera andra framöver behövda funktioner. Med detta försöker jag inte vara förargerlig eller tillrättavisande, vill bara höra eventuella sakliga kommentarer om programmet för att kunna anpassa mig till användarna.[br][br]Likaså påstår du att vi/jag inte kan tillgodose dina framtida behov (under förutsättning att jag hade varit programleverantör till dig). Hur kan du påstå något sådant. Jag har konstruerat och levererat bokförings/faktureringsprogram i över 27 år. Det är till och med längre tid än ett mycket känt programföretag i Växjö har gjort. Har kunder kvar sedan mitten på 80-talet.[br][br]Kundspecifika lösningar har vi levererat till; Statliga och börsnoterade företag i flera länder, bl.a Polisen, Invandrarverket, HM, HSB samt städer och skolor över hela sverige förutom till den normala svenska småföretagaren. Även några stycken av de mera namnkända programföretagen har köpt in programmeringstjänster vid något tillfälle. Specialjobb har även utförts till ett flertal av de större butikskedjorna och konsultföretagen.[br]Vad du menar med säkerhetsrisk i samband med kundanpassning vet jag inte vad du  avser.[br][br]Tolka nu inte detta svar som ett högst aggresivt påhopp av en överreagerande forumsdeltagare, utan se det som ett försök att tala om att jag inte tycker det är lämpligt att komma med "påståenden" som inte har uppbackning i anknytning till uttalandet.[br][br][br][br]Göran[br]
Gratis Bokföring och Fakturering m.m.
http://www.dofree.se
456
1
[quote author=DEJI link=topic=2570.msg10360#msg10360 date=1184848981][br]Jag tror säkert att DoFree är ett kanonpogram för många användare. Likaså är ni säkert ett företag att räkna med. Men om jag får välja så ser jag helst till att den leverantör jag handlar av är hyffsat stor och kommer att kunna tillgodose mitt framtida behov. [br][br]Kundspecifika lösningar ser jag mer som ett säljargument eftersom dessa ställer större krav på er som leverantör och jag upplever det som en risk med tanke på säkerheten. [br][br]För att kunna tillgodose den stora kundmassan kan man inte i varje enskilt fall bygga upp system som passar just denna kund. Man får istället ta fram paket, eller moduler som passar ett viss andel av kunderna. [br][br]"Just my opinion"[br][/quote][br][br]Var någonstans påstår jag något? Är det i så fall riktat mot dig/er?[br][br]"Just my opinion" = "Bara mina åsikter"... Måhända att dessa är felaktiga, men så ser det ut [u]generellt[/u]..
11
[quote]Jag tror säkert att DoFree är ett kanonpogram för många användare. Likaså är ni säkert ett företag att räkna med. Men om jag får välja så ser jag helst till att den leverantör jag handlar av är hyffsat stor och kommer att kunna tillgodose mitt framtida behov. [/quote][br][br]Här anser jag att du genom din åsikt "påstår/förmodar/utgår från" ...[br][br][quote]Kundspecifika lösningar ser jag mer som ett säljargument eftersom dessa ställer större krav på er som leverantör och jag upplever det som en risk med tanke på säkerheten. [/quote][br][br]Här anser jag att du genom din åsikt "påstår/förmodar/utgår från" ...[br][br]Jag har i stort inget emot dina åsikter.[br]Dock har dom i sitt sammanhang en negativ på-/in-verkan på mig, mitt förtag och mina program, vilket jag som synes ansåg något oförtjänt. Jag kommer dock inte att sova illa på grund av detta , och efter kaffet är det glömt.[br][br]Kan tänkas att vi har olika tolkningar av ord och meningar.[br]Dock är det väl inte lämpligt att vi fortsätter vår lilla egna diskution.[br]Det tillför förmodligen inte något konstruktivt för Janek som hade en fråga.[br][br]Min ursprungliga avsikt var att framföra ett tips till Janek vilket får anses vara gjort och vi har nog båda fått fram budskapet till varandera så därmed lämnar jag denna tråd.[br]... och återkommer i en annan ;-)[br][br]Göran[br][br][br]
Gratis Bokföring och Fakturering m.m.
http://www.dofree.se
10
[quote author=dofree link=topic=2570.msg10351#msg10351 date=1184832324][br][quote]Hej DoFree,[br][br]det är lite lockande med ett gratis program då jag ännu inte har så många krav på mitt bokföringsprogram. Men jag har inget emot att lägga lite pengar nu i början för att skaffa mig ett program som jag även kan bygga ut i framtiden.[/quote][br][br]Hej Janek, nu skall jag inte påstridigt försöka få dig att absolut välja vårt program.[br]Det är ju möjligt att det inte alls passa dig.[br][br]Men...[br][br]jag måste endå få veta varför du menar på att det inte går att bygga ut DoFree Bokföring.[br]Programmet finns i standard ursprungaversioner för; Bokföringsprogram, Faktureringsprogram samt avancerat faktureringsprogram. Utöver dessa standardmodeller har vi sedan möjlighet att göra spcifika programanpassningar för just dig.[br]Att priset för ett 1-användarprogram är Gratis skall du inte låta dig luras av.[br]Vi har levererat bokförings/faktureringsystem över hela sverige sedan 1985.[br][/quote][br][br]Hej DoFree,[br][br]du har helt rätt. Jag kikade bara på det första demot och insåg inte att programmet fanns i flera versioner och att det även kan göras kundanpassningar. My bad. Jag lägger till det i listan över potentiella bokföringsprogram. Bra att du rättar mig!
12
jag skrev i en tidigare tråd om ett program som heter pyramid och levereras av unikum.se finns en massa moduler man kan bygga på allt eftersom företaget expanderar... bara ett tips. Jag fastnade i alla fall för det programmet efter att ha letat ganska mycket efter ett program som passade just [u]mina[/u] behov, och efter en demonstration på kontorsspecial i vetlanda så var jag fast.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.