Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 1 vecka sedan

Bokföring vid köp av lagerbolag

Jag har köpt ett lagerbolag via Bolagsstiftarna och bokför räkenskapsåret 2025.
Jag har en faktura daterad 2025-12-30 (ställd till mig privat) som endast innehåller vidarefakturerade avgifter från Bolagsverket utan påslag (momsfria):
*2 400 kr – Bolagsverkets avgift för bildandet (bolaget bildat 2025-12-16)
*2 200 kr – Bolagsverkets avgift för ändringsanmälan (namn, säte, verksamhet m.m.) (ändringanmälan registrerad 2025-12-30)
Jag har fått motstridiga råd om hur detta ska behandlas.
Min fråga är:
1. Ska avgiften för bildandet (2 400 kr) betraktas som en kostnad som inte ska belasta bolagets resultat? Vilket konto är i så fall lämpligt att kontera mot när (denna del fakturan felaktigt) 2026-01-19 betalades? 
2. Ska avgiften för ändringsanmälan (2 200 kr) kostnadsföras i bolaget eftersom bolaget då redan är bildat, eller ska även den behandlas som en del av anskaffningen av lagerbolaget? Om kostnad är 6991 ok som konto?
3. Jag betalade fakturan från företagets konto 1930 och motbokade mot 2093 där det skulle ses som att jag hade en skuld till bolaget. Jag har nu förstått att det nog inte var 100% rätt.
4. Jag avser att snarast betala in hela summan till företagskontot om allt är att se som ägarkostnad, annars bara bildandet så att det inte är ett otillåtet lån. 
Jag vill säkerställa korrekt redovisning enligt K2 innan jag fastställer årsredovisning och deklaration.
Tacksam för tips!

Toppskribent
1573
269
Eftersom fakturan är ställd till dig privat så ska du egentligen inte ha in den i bolaget överhuvudtaget. ( det är överlag nåt du bör tänka på framöver, fakturor som gäller bolaget ska vara ställda till bolaget, och ingen annan )

Som jag ser det så borde du egentligen fått två fakturor, varav den första, för bildandet, inte ska blandas in i bolaget, och den andra, som avser ändringar kunde betalas från bolaget och dras av på konto 6991.

Om du nu betalat från företagskontot , 1930, så blir motkontot 2893 ( inte 2093 ) som är ett avräkningskonto man brukar använda för poster som är gentemot ägaren.
Tar du pengar från 1930 och lägger på 2893 så hamnar det kontot på plus, dvs bolaget har en fordran på dig, och så får det inte vara i boklsutet, även om 2200 kr inte är nåt man blir hängd för.  Men du bör reglera det.  2893 är ett skuldkonto, och ska alltså alltid ha noll eller minussaldo.

Tack för ett informativt svar!
Det som gör mig osäker är att beloppen egentligen är vidarefakturerade avgifter från Bolagsverket. Normalt kommer ju inte Bolagsverkets avgifter som vanliga leverantörsfakturor till bolaget, utan som avgifter/avier. I mitt fall betalade Bolagsstiftarna avgifterna och vidarefakturerade dem till mig privat, samtidigt som bolagets namn finns angivet på fakturan.

Jag inser i efterhand att det var ett nybörjarmisstag att registrera den som bolagets leverantörsfaktura. Jag reagerade inte på att fakturan var ställd till mig privat eftersom bolagets namn också finns angivet på fakturan, om än inte som fakturamottagare.
Min avsikt är därför att backa den registreringen och i stället bokföra händelsen på korrekt sätt.

Jag tolkar ditt svar som att eftersom fakturan är privatställd bör den i grunden inte bokföras som en leverantörsfaktura i bolaget utan i stället hanteras som ett mellanhavande mellan mig och bolaget. Har jag uppfattat dig rätt?

Därför undrar jag om du ändå gör skillnad mellan:
*2 400 kr – Bolagsverkets avgift för bildandet av lagerbolaget, och
*2 200 kr – Bolagsverkets avgift för ändringsanmälan (namn, säte och verksamhet), som avser bolagets egna förhållanden.

Jag har sett olika uppfattningar om just bildandeavgiften, där vissa menar att den kan bokföras i bolaget som en ej avdragsgill kostnad (6992) medan andra anser att den bör hanteras som ett mellanhavande med ägaren.

Om jag tar bort den felregistrerade leverantörsfakturan, skulle du då fortfarande låta hela betalningen hanteras som ett mellanhavande med mig som ägare, eller anser du att 2 200 kr kan bokföras på 6991 som bolagets kostnad trots att underlaget är en privatställd vidarefaktura?

Toppskribent
1573
269

Svar till Teknikkonsulten:

Tack för ett informativt svar!Det som gör mig osäker är att beloppen egentligen är vidarefakturerade avgifter från Bolagsverket. Normalt kommer ju inte Bolagsverkets avgifter som...
Eftersom bolagets namn trots allt står med på fakturan, så tycker jag att du kan dra av de 2200 kr på 6991.

Sen när det gäller 'mellanhavande med ägaren' eller konto 6992 så spelar det inte så stor roll egentligen.  Bokför man det på konto 6992 så kommer resultatet som visas i årsredovisningen att minska med 2400 kr, och därmed bolagets egna kapital. Men i deklarationen som lämnas till skatteverket återförs det beloppet, så bolaget betalar bolagsskatt på det. ( därav 'ej avdragsgillt` )
Nu är det kanske inte så ofta som bolagets egna kapital står och faller med 2400 kr, men skulle det vara så, så är det alltså olämpligt att alls ta med en sån faktura i bolaget.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.