Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 5 dagar sedan
Nykomling
6

Hur gör jag för att betala skatten från firman?

Hej!

Nu när jag har deklarerat för första gången så har man ju typ fått veta hur mycket man ska betala i skatt. Jag har enskild firma och stålarna finns på ett företagsbankkonto. Det jag inte förstår, och inte heller har kunnat söka eller läsa mig till, är hur man ska göra när man betalar in skatten. Ska man betala direkt från företagskontot rakt in på sitt skattekonto och sen ta ut resterande i eget uttag? Eller ska man ta ut allt i eget uttag och sen betala in på sitt skattekonto och behålla resten? Den andra metoden låter ju som att den har minst bokföring och är enklast, men jag vet inte om man får göra så. Och så är det den där bokföringen också. I och med att man omförde föregående räkenskapsårs resultat till ett annat konto så ligger dem ju tekniskt sett inte kvar på 1930, så om jag krediterar 1930 bankkonto när jag gör ett eget uttag så ser det ju ut som att jag gått back. Eller? 
Hoppas någon kan sprida lite ljus över det här!

Tack på förhand!
// Alvin
Toppskribent
1101
145
Det enkla svaret är att du ska betala in det du är skyldig till ditt skattekonto, din skatteskuld är beräknad skatt minus hittills inbetalad skatt/preliminärskatt. Ifall ett positivt netto uppkommer kommer du istället att ha en fordran.

Skatteverket kommer sen att dra denna skatteskuld eller betala din fordran så småningom. Vid skuld kommer ränta att börja ticka så det bästa är att snarast göra en insättning till skattekontot. Du kan betala från företagskontot eller privat konto, det gör du som du vill.

När det gäller pengar du har på företagets konton så kan du när som helst ta ut dem eller låta dem ligga kvar, det har ingen skattemässig betydelse så länge du inte avsatt pengar till expansionsfond. Pengarna ligger tekniskt sett kvar på 1930 så länge du inte överför dem därifrån, föregående års resultat hamnar på konto för eget kapital (2010) men berör inte konto 1930.
Nykomling
6
Okej!

Så det låter som att jag kan ta ut det jag ska skatta och det jag får behålla i samma uttag, och sen betala in skatten från mitt privata konto. Har jag förstått dig rätt då?

Har jag också förstått rätt att kag ska kreditera 1930 som vanligt vid det uttaget?
Medlem
15
Jag är förvånad att din revisor inte hade koll på detta.
Toppskribent
1101
145

Svar till Vanessa:

Jag är förvånad att din revisor inte hade koll på detta.
Jag antar att trådskaparen inte har någon revisor. Är nog inte särskilt många med enskild firma som har det.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.