Nykomling
3

Svar till Stig Forsberg:

Hej, Jag tycker redan att jag har utvecklat det. För att få tillbaka pengar du satt in måste du sedan den tidpunkt du satte in...
Hej,

Jag har ett visst Underskott i mitt företag som byggts upp genom att dra av värdet för mina fordon 'periodvis'.
Men eftersom jag inte haft någon verksamhet i företaget (och därmed ingen inkomst), så har jag inget att 'Kvitta' detta underskott emot.
Jag hade inkomst från arbete endast första åren, och då kunde jag kvitta en viss % av dessa fordon för att minska skatten på min huvudsakliga inkomst, men resterande år så har endast ett underskott byggts upp.

Jag har i princip 'LÅNAT' ut mina fordon till min enskilda firma! Så mitt företag är skyldig mig dem, skulle en kunna säga.

Så min fråga är! Om jag vill avsluta mitt företag, kommer dessa fordon då att kosta mig pengar? Eller ger jag helt enkelt tillbaka dem till mig som privatperson, och sedan är det bra med det?

Vad sker med underskottet? Försvinner det bara hux flux om jag då lägger ned företaget?

Toppskribent
1104
146

Svar till Stig Forsberg:

Hej, Jag tycker redan att jag har utvecklat det. För att få tillbaka pengar du satt in måste du sedan den tidpunkt du satte in...
Hej, När du bokförde fordonen som tillgångar motkonterade du förmodligen eget kapital.

När du sen avskrivit dem under de år du drivit firman har avskrivningen minskat egna kapitalet och ackumulerat upp ett underskott.

Om du nu avslutar verksamheten och har kvar bokfört värde i fordonen (att de inte är fullt avskrivna) och tar ut det värdet som eget uttag (egentligen ska du ta upp fordonens marknadsvärde) blir det en intäkt och ett positivt resultat det året. Förhoppningsvis är det positiva resultatet inte större än det ackumulerade underskottet och då blir det ingen skatt. Blir det underskott kvar kan du spara det tills du någon gång i framtiden får en vinst av näringsverksamhet.
Nykomling
2

Svar till Stig Forsberg:

Jag förstår frågeställaren helt. Ta som ett exempel som att man sätter in 50000 utav egna pengar för att starta igång en firma. Efter 5 år vill jag ta ut dem pengarna utan o behöva skatta på dem igen. Men vet inte heller hur jag gör. Pengarna finns på kontot med råge men bokför jag det som eget uttag så lämnas resultatrapporten orörd och dessa pengar ses som vinst för detta år och jag kommer få beskatta dem igen för att få dem i min ficka
Toppskribent
1104
146

Svar till Tb's motor:

Jag förstår frågeställaren helt. Ta som ett exempel som att man sätter in 50000 utav egna pengar för att starta igång en firma. Efter 5...

Men varför tror du att det skulle ses som vinst om du bokför ett eget uttag? Så är alltså inte fallet, ett eget uttag innebär ingen vinst.

Medlem
59
3

Svar till Stig Forsberg:

Stig Forsberg skrev:
Hej,

Jag tycker redan att jag har utvecklat det. För att få tillbaka pengar du satt in måste du sedan den tidpunkt du satte in dem ha större intäkter än kostnader, finns ingen annan genväg.

Svårare än så här är det faktiskt inte.

Stig ger ett bra räkneexempel ovan! Jag vill förtydliga kärnfrågan lite enklare, eftersom det här är en vanlig förvirring bland enskilda firmor:

Nyckeln att förstå: I en enskild firma beskattas du på resultatet (intäkter minus kostnader), inte på uttagen. Eget uttag (konto 2013 i BAS-kontoplanen) och egen insättning (konto 2018) påverkar bara balansräkningen – de varken ökar eller minskar ditt skattemässiga resultat.

Det betyder att du redan kan ta ut dina insatta pengar via eget uttag utan att det påverkar skatten. Du skattar inte "extra" för uttaget – du skattar enbart på årets resultat oavsett hur mycket du tar ut eller sätter in.

Praktiskt exempel:

• Du satte in 50 000 kr privata pengar (debet konto 1930 Bank, kredit konto 2018 Egna insättningar)

• Du tar ut 50 000 kr (debet konto 2013 Egna uttag, kredit konto 1930 Bank)

• Resultatet påverkas inte alls – skatten blir exakt densamma

Varför det känns förvirrande: Många tänker att det borde finnas en "kostnad" som kompenserar uttaget, men så fungerar det inte i enskild firma. Eget kapital-kontona (2010-serien) är bara en balanspost som visar netto av vad du satt in och tagit ut. Det har ingen koppling till resultaträkningen.

Det viktiga är att du bokför insättningar och uttag korrekt och löpande så att du har koll på saldot. Om du har bra bokföring ser du direkt hur mycket eget kapital som finns kvar i firman.

• 1
  • 2
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.