Avdrag för reskostnader

1
Jag är egenföretagare och har fått ett uppdrag på annan ort.

Jag funderar på vilka kostnader som kan dras av som resekostnader. Tågbiljetter och hotell drar jag givetvis av men hur är det med måltider.

Äta behöver jag ju i och för sig göra även när jag jobbar på hemorten.

Men å andra sidan kan ju den som är anställd få traktamente även för mat vad jag förstår.

Tacksam för svar
Lars
3
Hej, är rätt ny i företagsvärlden också och har även funderat på dessa saker. Precis som du säger skulle jag få ett uppdrag på annat ort så tar jag ut reseavgift+hotell. Men jag vet inte om jag ska ta ut för mat för som du säger hade du jobbar på hemorten så äter man ändå. Men då är ju frågan går du ut och äter eller har du matlåda? För har du matlåda när du är på hemorten så borde du kunna ta ut en avgift för maten tänker jag. Men det är vel olika från företag till företag också. Säkert många som tar ut avgift för mat medans andra ”bakar” in det i hotell och reseavgiften och en del tar säkert inte ut något alls. Prova känna av kunden och bedöm om det är lämpligt att ta ut avgift för mat. Var försiktig med ditt företags rykte så de inte blir negativt och kunden tycker du tar ut många ”avgifter”. Lycka till! MVH Anton ☺️
Anton Håkansson på general Tourette- generaltourette.wordpress.com
1
Tack för svar Men du missförstod min fråga. Jag tänker inte fakturera kunden mina matkostnader, vad jag funderar på är om skattemyndigheten acceptera det som en avdragsgill kostnad. mvh Lars

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.