Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 13 år sedan
Nykomling
2

Juridisk person/aktiebolag som delägare i bostadsrätt?

Hej,

Mitt lilla AB har haft bra lönsamhet en tid och har därmed ett bra eget kapital. Detta vill jag naturligtvis inte skatta bort för mycket av genom att ta ut för hög lön med hög marginalskatt. I stället försöker jag hålla mig till den lågbeskattade utdelningen.

Det leder mig till frågan:

Privat vill jag köpa nytt boende (bostadsrätt). Kan jag ta in mitt bolag som delägare om bostadsrättsföreningen godkänner det? (För lån från bolaget är väl förbjudet)
Det skulle i så fall minska mitt privata lånebehov ganska radikalt. Och det är ju tråkigt att behöva ta mycket lån privat och betala ränta på det när det finns kapital i AB’t.

Med AB’t som delägare skulle jag i så fall så småningom kunna köpa ut bolaget när jag fått ut tillräckligt mycket lågbeskattad utdelning.

Vad finns det för för- och nackdelar med en sådan här lösning?

Och vart skulle jag bäst kunna vända mig för att få mer information/rådgivning om detta?

Det är kanske lite för bra för att vara sant om det är ok att ta in bolaget som delägare, men jag håller tummarna.

/Mattias
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.