Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 15 år sedan
Medlem
31

Medhjälpare, Starta eget eller Ombilda till HB?

Hej,

Under många år har jag hjälp min man litegrann utan ersättning i hans EF. Nu har förutsättningarna ändrats och jag har ingen annan inkomst utan jag jobbar bara i min mans EF. Eftersom vi inte vet hur det ser ut i framtiden vill vi inte ”röra runt” för mycket utan helst vill vi att min man har kvar sin EF.

Har funderat på dessa tre lösningar:

1. Min man har kvar sin EF och vi fördelar inkomsten i deklarationen enligt Medhjälparfallet.
2. Jag startar en egen EF och fakturerar min mans EF för det arbete jag lägger ner.
3. Ombilda till HB.

Funderingar kring ”Medhjälparfallet”:
1. Känns spontant som den enklaste lösningen, men blir det inte konstigt när jag inte betalar någon skatt på hela året eftersom jag inte har någon annan inkomst?
2. Hur gör man med de kostnader jag har, framför allt handlar det om resor? Går det att dra av dessa på något sätt?

Är oerhört tacksam om jag kan få några goda råd om bästa och smidigaste lösningen samt vad det finns för fördelar och nackdelar.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.