Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 15 år sedan
Nykomling
1

Befintlig ekonomidel vs bygga nytt

Jag letar lokaler till min affärsverksamhet, men pga stora krav på byggnaden så hittar jag inga befintliga lokaler som passar (dvs ekonomidel vid köp av ex. villa)

Funderar nu istället på att köpa en tomt och bygga nytt istället (utan bostadshus). Har ringt skatteverket och det är ju en del svåra regler kring detta, men det lät som att jag kunde göra avdrag för allt om jag köper tomten genom företaget och inte har bostadshus på den. Undrar vad som i slutändan blir mest fördelaktigt rent ekonomiskt? Bygga nytt eller bygga om ekonomidel vid bostadshus?

Undrar även hur det fungerar om jag vill avveckla företaget i framtiden. Måste jag sälja tomten/byggnaden till utomstående eller kan jag på något sätt "köpa" detta till mig som privatperson? Och isåfall- hur värderas detta?
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.