Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 15 år sedan
Nykomling
7

Kontantfakturor med faktureringsmetoden


Hur bokför man kontantfakturor med faktureringsmetoden?
Toppskribent
2066
22
Precis som vanligt. Betalningen konteras mot kassa istället för bank. Vill du och har möjlighet kan du hoppa över steget med kundfordran. Skriv ner varje rad på ett papper så ser du enkelt vad som händer.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
Nykomling
7
Tackar, kan jag alltså välja om jag vill bokföra en kontantfaktura på låt säga 100 kr + moms så här:

verifikat 1
1510 D 125
3010 K 100
2610 K 25
1510 K 125
1910 D 125

eller så här:

verifikat 1
1910 D 125
3010 K 100
2610 K 25
Toppskribent
1324
5
Det senare skulle jag nog säga. Eftersom det betalas kontant.

Sedan är det ju detta med kassan 1910. Om du nu får betalt kontant så skall du ha en kassaskrin/plånbok som i varje ögonblick skall innehålla rätt summa pengar mot bokföringen. 

Hans
Nykomling
7
Vad bra det vart ju inte så krångligt  🙂

Vid varje ögonblick? Visst räcker det att jag knappar in bokföringen vid dagens slut?
Toppskribent
1324
5
[quote author=RedCat link=topic=7440.msg34299#msg34299 date=1280776073]
Vid varje ögonblick? Visst räcker det att jag knappar in bokföringen vid dagens slut?
[/quote]

Absolut.

Hans
Nykomling
7
Haha blev lite orolig, Tack så mycket för alla svar
Toppskribent
2066
22
[quote author=RedCat link=topic=7440.msg34296#msg34296 date=1280769102]
Tackar, kan jag alltså välja om jag vill bokföra en kontantfaktura på låt säga 100 kr + moms så här:

[...]

eller så här:

[...]
[/quote]

Ja. Alternativ 1 brukar mest bli om du har ett program som gör det automatiskt åt dig, t ex bokför fakturan när den skrivs ut och sedan hanterar betalningen i nästa steg.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
Toppskribent
1324
5
[quote author=RedCat link=topic=7440.msg34301#msg34301 date=1280776739]
Haha blev lite orolig, Tack så mycket för alla svar
[/quote]

Var lite mer för att belysa det ganska vanliga problemet. Man har sin företagskassa i samma plånbok som dom privata pengarna.  😃 Och det är inte tillåtet. Då bokför man egen insättning /Eget uttag om man har enskild firma.

Hans
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.