Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 16 år sedan
Nykomling
1

Utrikesexport Bolagsform minimal insats

Hej,

hittade just hit och tror att jag hittat rätt för att få hjälp (vägledning) vilket tillvägagångssätt jag ska använda mig av.

I dagsläget är jag enskild näringsidkare. Jag har via en bekant kommit i kontakt med en person som har flera kontakter utomlands och exporterar svenska varor till dessa. Han verksamhet har legat av sig då hans tidigare partner gått i pension och i dagsläget står han utan bolag, eller ev. som enskild näringsidkare. Bolaget som tidigare användes är inte längre aktivt.

Hur som helst, jag har blivit erbjuden att vara med då kontakten tycker att mina kvalifikationer kan vara till nytta för exporten och att vi då skulle kunna expandera.

Nog om det. Problemet är att vi båda i dagsläget inte har de summor som krävs för ett aktiebolag. Tanken var från hans sida att starta ett handelsbolag och sedan, efter de första exporterna (har redan köpare) kunna omvandla handelsbolaget till ett aktiebolag.

Mitt dilemma är att jag är lite negativ till Handelsbolag. Själva idén att man står som personligt ansvarig är ju inte så lämpligt eftersom jag inte har någon direkt aning om vad det är för person (givetvis misstänker jag absolut inte att det är någon fifflare, men för att vara på den säkra sida).

Min idé var att man istället skippar idén med ett handelsbolag och istället ser till så att båda har en enskild firma. Sedan upprättar man någon form av avtal och skaffar sig ett gemensamt bankgiro. Idén är ganska så enkel men skulle, om det går att genomföra, eliminera samtliga risker att på den andras vägnar bli personligt ansvarig.

Enligt banken är det inte direkt något problem förutom att man inte kan ha ett delat bankgiro med enskilda näringsidkare utan de vill att man är där som privatpersoner.

Problemet blir ju således om pengar från exporten betalas till det bankgiro man äger privat när tillgångarna är ställda till bolaget. Oskattade medel kan ju bli ganska stora och därför borde de föras på i deklarationen - som privata medel, eller hur fungerar det?

Jag skulle vara mycket tacksam om jag kunde få hjälp och tips om hur jag kan göra. Jag har inte något kapital att investera med direkt. På sin höjd några tusenlappar. Hur skulle ni gjort i det läget? Målet är ju att så fort som vi får tillräckligt med pengar omvandla/alternativt starta ett aktiebolag. Visar det sig att våra varor är svårsålda lägger vi ner verksamheten istället.

Jag vill vara 100% säker på att jag inte kan bli ansvarig för min kompanjons affärer. Går det att skriva avtal om att alla inköp måste godkännas av båda parter i handelsbolaget eller finns det en annan möjlighet?

Ytterst tacksam för tips, förslag eller liknande.
Mathias
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.