Starta bolag behöver tips, råd, erfarenheter och feedback

Anonym
Hej!

Har meddelat i tidigare inlägg att jag tänkt starta bolag i år. Har tack vare snabbt svar här på forumet kommit fram till att jag ska starta bolaget själv istället för att köpa ett färdigt bolag.

Men! Jag tänkte presentera min affärsidé och upplägget, då vill jag gärna höra från er andra vad ni tycker och om ni har något matnyttigt att säga! 🙂

Jag ska starta ett aktiebolag med en kollega. Kollegan är pensionär och behöver ha något att göra.
Jag är fastanställd som konstruktör, egentligen är jag inte redo att starta och gå helhjärtat in i ett bolag just nu, men situationen med pensionären gör att jag inte får missa denna chansen.

Bolaget jag är anställd på jobbar inte med att ta fram industriella maskiner, min uppgift på företaget är inte heller företagets huvudverksamhet. Jag ingår i en sidoverksamhet för att stötta produktionen, t.ex. processförbättringar.
Bolaget jag vill starta kommer alltså inte att konkurera med min nuvarande arbetsgivare, snarare förkovra mig som kan ge fördelar i de processförbättringar jag jobbar med i min nuvarande tjänst.

Bolaget vi ska starta ska erbjuda projektledning, rita och montera olika industrilösningar och maskiner.
Jag kommer att stå för ritandet och dokumenteringen. Min kollega står för teknikkunnandet och kunderna samt monteringen, då jag fortfarande kommer att arbeta 100% på min nuvarande tjänst. Ritandet och övriga uppgifter kommer jag det närmsta året att sköta på helger och kvällar.
1009
206
Hej, Ja, det låter ju spännande. Om du inte redan gjort det så bör du prata med din arbetsgivare och kolla att det är ok med din verksamhet. Även om den inte konkurrerar så kan de ha åsikter. Bättre än att de får reda på det via omvägar. Men det bör inte vara något problem. Du är alltså inte tvungen att tala om det som det låter i ditt fall, men jag anser att man ska vara öppen. AB låter ju som att det kan passa bra. Sedan får du ha en plan för framtiden om det är tänkt att du ska fortsätta även efter att din kompanjon pensionerats helt. Ska du göra hans uppgifter eller ta in någon ny? Du kanske måste jobba med honom så att du lär dig hans uppgifter. En tanke är att ha ett aktieägaravtal. Några viktiga punkter som ni bör reglera är betalning för arbetet, vad som är tänkt framöver med hans pension och ev utköp ur bolaget (även om han trillar av pinn så att säga), eller om någon av er bara vill ur.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
6
Min arbetsgivare är inte speciellt personlig och inte rätt person att prata med, men ja. Precis som du säger har jag tänkt att meddela detta i någon form så att det finns nedskrivet innan det blir offentligt. Tanken de närmsta två åren är kommer det förhoppningsvis bara flyta på. Om jag senare kommer ta en annan anställning, vara kvar eller köra 100% eget vet jag inte. Men en stor del av att jag startar bolaget är för att ha möjlighet att arbeta ihop med denna personen och lära mig mer om maskinkonstruktion. Samt få ut mitt namn. När väl personen lägger av helt kanske jag också lägger av eller kommit på ett sätt att utveckla företaget till fler medarbetare eller så står sig företaget bra med bara mig. Aktieägardelen blir så att hen bara äger en liten del för att ha en anknytning och anledning till att göra ett bra arbete. Jag vet inte hur man kan skriva något sånt här, men det ska vara någon form av avtal att om nån av oss vill ut eller inte är vid livet, ska den andre ha full rättighet att köpa alla den andres aktier innan någon annan får det. Men i övrigt, vad tror du och ni andra? Finns det uppdragsgivare som efterfrågar mekanikkonstruktörer? För det är vad jag är. Jag är inte ingenjör utan egentligen en tekniker som har 1 år på högskola inom CAD och projektledning, 6 år inom verkstad och 3 år inom konstruktion. Samt min blivande kollega. När jag frågar om jag med mina erfarenheter är efterfrågad så bortser jag från att jag redan har en tjänst, utan om situationen skulle vara så att jag är tillgänglig 100%
6
Ingen som har några tankar? Hur får man ut sitt namn bäst för att göra enklare 5-10h jobb? Tänkte öppna en webplats genom one.com med enkel info och kontaktinformation. Vad att tänka på? Diskussion för allt som rör detta är av intresse! :)
2360
37
Starta var sin firma istället mycket bättre för er båda. Jag vet av erfarenhet sedan mer än 50 år som företagare och den första jag hjälpte var för ca 50 år sedan.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
5
2
[quote="Siu" post=58005]Aktieägardelen blir så att hen bara äger en liten del för att ha en anknytning och anledning till att göra ett bra arbete. Jag vet inte hur man kan skriva något sånt här, men det ska vara någon form av avtal att om nån av oss vill ut eller inte är vid livet, ska den andre ha full rättighet att köpa alla den andres aktier innan någon annan får det. [/quote] Jag tror att det du är ute efter är ett förköps- eller ett hembudsförbehåll i bolagsordningen, du kan läsa mer om det på bolagsverkets [url=https://www.bolagsverket.se/ff/foretagsformer/aktiebolag/starta/bolagsordning/paragrafer-1.3225]webbplats[/url]. [quote="Siu" post=58089]Tänkte öppna en webplats genom one.com med enkel info och kontaktinformation.[/quote] Tänk igenom vad syftet med företagets webbplats ska vara, vill du att webbplatsen ska dra in nya kunder räcker det inte med en enkel "visitkortshemsida" utan du måste arbeta mer aktivt med att marknadsföra företaget genom den. Se också till att anpassa design och innehåll efter vad marknaden förväntar sig.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.