Upphovsrätt gällande bilder på hemsida

6
2
Hej,

Jag har utvecklat en hemsida och ska lansera den som privatperson. Den kan enklast förklaras som en global fan-site för olika former av spel (konsol och PC/MAC).

Tanken är att för var och ett spel ska det finnas en sida innehållande grundläggande information samt tre bilder. Då det blir lite svårt att ordna egna screenshots av varje spel är jag helt enkelt tvungen att finna dessa på nätet.

Har jag rätt till att använda bilder från spelens officiella hemsidor på min hemsida under "Fair trade" klausulen? Självklart anger jag bildkälla samt hänvisar till den officiella sidan för vart och ett av spelen jag presenterar.

Alla tjänster som är tillgängliga på hemsidan är gratis, dock så tänker jag använda mig av AdSense för att visa reklam samt så kommer det att finnas en donations funktion med hjälp av PayPal vilken jag understryker är helt och hållet valfri.

Hur ligger det till med användande av bilder på nätet då man ser bloggar, hobby-hemsidor o.s.v. med bilder på allt ifrån spel till filmer m.m.?

Tack på förhand.
338
25
Jag kan inte vad lagen säger men tänker så här. Spelskaparna vill säkert att deras spel lyfts fram och marknadsförs så det borde inte vara några problem att använda bilder från deras sida så länge du anger källa. Är det dessutom screenshots från spelet så är det ju inte skapade bilder, vilket borde göra det än mindre ett hinder. Skulle vara skoj att se din sida. Posta länk om den är klar :)
6
2
Jo, då ingen form av kritik framförs låter det som om de förmodligen inte bör ha något emot det. Dock så vill jag inte att äventyret slutar med att man blir nedstängd på grund av någon missuppfattning. Jag får helt enkelt gå till källan av bilderna för att höra vad de säger. Lanseringen av sidan kommer förhoppningsvis att ske nästa vecka (den har uppskjutet en aningen..)! Som ensam utvecklare har jag upptäckt att testfasen är bland de svåraste att hålla sig till fastställd planering- samt tidsschema då vad som kan dyka upp och bråka med en.. : P Jag återkommer om länk så snart jag kan! Tack för din tid.
64
11
Du kan ju alltid skicka iväg ett mail till dem och hoppas på att få ett svar :) Jag tror, precis som tidigare talare, inte att det ska vara några problem men man vet aldrig...
86
6
Lagen säger att man inte får använda sig av andras bilder om det inte uttryckligen framgår att det är gratis. Ibland är det gratis, och då oftast endast till privatpersoner. Du bör kontakta den som äger bilden och se till att få skriftligt på att det är OK att använda bilden. Det går bra med ett mail om det klart framgår vad det rör sig om.
6
2
Först vill jag tacka för svar =) Efter en +1 veckas väntetid har jag fått svar från två företag, ett gav klartecken medan det andra sade ifrån. Antal kontaktade företag är större än så. Jag kan finna nekandet en smula förståeligt då jag ännu inte har lanserat sidan så jag hade inget att presentera för företagen ifråga. Dock så har jag kommit fram till att jag får helt enkelt fylla databasen (utan bilder) med information och sedan göra ett nytt försök då lanseringen är beräknad inom kort. Känns tråkigt men det enda jag kan göra i dagsläget. Då till min följdfråga, jag förmodar att det inte är några problem med att använda speltitlar? Jag kan förstå att de är ett varumärke och faller under dess skydd men att de inte omfattas av upphovsrättslagen i mitt fall?
822
48
Titlar ska inte vara några problem. Att recensera med text är alltid tillåtet. Sökte och hittade denna sidan som svar på frågan om skärmdumpar/screenshots: http://bibblansvarar.se/sv/svar/jag-tycker-det-ar-svart-med-va [quote]Där är svaret att man inte får ta bilder på tv-spel eftersom tv-spelens grafik räknas som konstnärliga och man måste ha tillstånd för att visa spelen. Eftersom skärmdumpar från SVT kan visa vad som helst, beroende på vilket filmklipp och scen du tar skärmdumpen ifrån, bör du nog ha ett godkännande från dem.[/quote] Så som nämnts är det nog bäst att du ber om tillstånd.
6
2
[quote="Jan-E O" post=50881]Jag kan inte vad lagen säger men tänker så här. Spelskaparna vill säkert att deras spel lyfts fram och marknadsförs så det borde inte vara några problem att använda bilder från deras sida så länge du anger källa. Är det dessutom screenshots från spelet så är det ju inte skapade bilder, vilket borde göra det än mindre ett hinder. Skulle vara skoj att se din sida. Posta länk om den är klar :)[/quote] Nu är sidan lanserad och klar att beskåda genom att [url=http://www.youfrag.com][b]följa denna länk[/b][/url].
157
1
Hej! Carl Jonas heter jag och jag driver en webbyrå. Varje dag arbetar jag med den här typen av frågor och kan säga som såhär att lagstiftningen är å ena sidan väldigt tydligt samtidigt som det finns prejudikat inom EU som kan ge vissa medgivanden i att ha bilder på sin hemsida, lite beroende på hur man väljer att infoga bilderna. Rent generellt gäller det att Du som upphovsrättsinnehavare äger rätten till bilder och material du skapar. Du bestämmer vad som skall göras med bilden och ingen annan kan någonsin åberopa dessa rättigheter. Du beskriver i din fråga att du tänker använda dig av AdSense och PayPal vilket alltid innebär kommersiellt syfte även om du väljer att använda dig av "Donationer". PayPal finns där och det av anledningen att du på något sätt skall få pengar. Ställer du det i relation att du tänker använda dig utav bilder som är tagna från spel, som någon annan per de facto har skapat så blir det svårt för dig att hävda någon form av rättighet att publicera deras bilder utan deras medgivande. Lägger du då samtidigt till att du har ett kommersiellt syfte kan det vid eventuella tvister bli svårt för dig då du tack vare deras bilder hade tänkt att bära någon form av inkomst. Mitt råd är därför: Sök tillstånd och medgivanden som gynnar spelutvecklarna bakom spelet. Länkar, reklam etc. som gör att de gärna ger dig tillåtelse till att publicera deras bilder. De måste vinna något på att du får tillåtelse att "gratis" använda deras material. Vinner de inget har de därför ingen anledning till att ge dig något. Tänk därför Win Win i situationer som dessa. Som du dessutom säkert förstod i inledningen av mitt svar så finns det vissa undantag. Dessa undantag är att du är tillåten att bädda in delar från någons hemsida i din. Men tro mig. Det är inget du vill göra rent estetiskt. Mitt råd är därför att du uteslutande skall se till att ha tillstånd och medgivanden samtidigt som du håller dina leverantörer av bilder nöjda med någon form av payback. Lycka till och länka gärna din hemsida när den är färdig :)
Med vänlig hälsning Carl Jonas Följ mig på Twitter http://www.twitter.com/carl_jonas www.carljonas.se - Blogg om företagande www.oneconsultant.se - Webbyrån som gör dig nöjd Webbutvecklare, entreprenör och bloggare
2360
37
De bilder jag har skulle jag naturligtvis ta betalt om man anväde dem i verksamhet och då enl. hur den får användas.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
15
5
Hej! Ett tips är att kika här: http://search.creativecommons.org/ och se till att markera "use for commercial purposes". Sedan ska det vara lugnt att använda bilderna om du bara anger vem som skapat den och har med länk. Forhoppningsvis kan du hitta något användbart på detta viset! :)
http://doersmagazine.se/ – Läs om doers – idéer, företag och livsstilar!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.