Sälja konstverk, hur hantera...

2
Hej!

Jag vill börja sälja min konst(målningar), i väldigt liten skala.

Undrar hur jag skall gå tillväga nu i början.

1. Kan det klassas som hobbyverksamhet? Vet att det kan vara en fin linje. Jag har inget vinstsyfte, det kommer inte ge mig nån direkt inkomst. Men jag kommer marknadsföra konsten för att få sålt de.

2. Starta ett nytt företag för konsten,

3. Jag har en enskild firma just nu (hovslageri verksamhet). Kan jag lägga in konstförsäljning där? Eller bättre att ha de separat?

Stor fråga kanske men vet inte var jag ska börja.
39
3
Då du redan har en enskild firma så skulle jag lägga in den försäljningen i företaget och då även kunna dra av kostnaden för marknadsföringen i bolaget. Du behöver inte starta ett nytt företag men du bör ändra i verksamhetsbeskrivningen hos Skatteverket/bolagsverket till att du även producerar och handlar med konst.
Sweweb - Besök sweweb.nu - Jag hjälper dig med bokföring, deklarationer, redovisning m.m.
2
Tack! Ok, ja de låter ju enklast. Är det samma moms som gäller vid försäljning av konst, eller ngt speciellt jag bör tänka på? Eller är det bara och köra på efter att jag gjort om min verksamhetsbeskrivning?
39
3
Jag kollade upp lite bättre och tydligen finns det ett undantag där om du som konstnär säljer för mindre än 336000 kr per år så behöver du inte betala någon moms. Denna försäljning måste då ske privat och inte via bolag. Du kan läsa mer om detta här: [url]https://www.verksamt.se/starta/vad-galler-i-din-bransch/bild-och-form/ekonomi-och-finansiering/moms-inom-bild-och-formomradet[/url]
Sweweb - Besök sweweb.nu - Jag hjälper dig med bokföring, deklarationer, redovisning m.m.
2
Ok intressant! De ska jag kolla upp :)
2
Tack för användbar information
6
The COVID-19 epidemic has complicated developments in many countries such as the US, India, Brazil and has spread on a large scale, with some cases of cocoa being infected in many countries, especially in Europe. Worrying disease developments have re-emerged in some parts of the world.
23
Onlineauktioner kan vara bra ställen att börja sälja konst på. De flesta av dem är ganska enkla att använda och du kan skapa ett konto gratis. Se bara upp för listningsavgifter, transaktionsavgifter, avgifter för slutvärde med mera.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.