Hjälpa personer med funktionsnedsättning

5
Hej,

Mitt namn är Samuel Ågren och jag har under en tid jobbat som personlig assistent. Det var även i arbetet som jag fick fram en affärsidé som jag tror skulle kunna fungera dock skulle jag vilja ha lite feedback på idén.

Min idé grundar sig i att hjälpa personer med funktionsnedsättning med elektronik i hemmet. Jag ska alltså med hjälp av mitt företag kunna finnas tillhands för personer som behöver grundläggande hjälp inom elektronik. Detta skulle t.ex. kunna vara installation av bredband etc. Har hört talas om att man på vissa platser runt om i Sverige anordnar informationsdagar för personer som vill ha grundläggande hjälp med t.ex. Internet. Här ska alltså jag kunna finnas till hands hemma hos personen och även kunna skräddarsy en guide som lämpar sig åt personen. Vet att många äldre och personer med funktionsnedsättning ofta tar hjälp av nära släktingar och anhöriga för att få hjälp med det
dem behöver. Men i många fall finns det inte möjlighet och tillfälle att kunna finnas tillhands direkt. Jag tänker t.ex. på min farmor som gick bort för lite drygt ett år sedan som behövde hjälp med sin telefon. Nackdelen var bara att vi är bosatta i Örebro och hon i Karlskrona så detta fick vi hjälpa till med 3 månader senare när vi besökte Karlskrona nästkommande gång. Jag menar det finns allt för många människor som är ensamma och inte har någon att vända sig till när dem behöver hjälp. Vad tror ni egentligen om idéen?
Tror ni att det finns någon marknad inom detta?

Med vänlig hälsning
Samuel Ågren
Ågren
2
Hej Samuel! Jag tror som så, att vilken tokig idé som helst kan bli succé med rätt entreprenör. Men en kass entreprenör lyckas inte alltid trots att idén kanske är storslagen. Summan av den kardemumman: Tro fasen att något sådant här fungerar bara det startas upp och sedan sköts på rätt sätt? Jag satt på en föreläsning en gång, som hölls av dåvarande rikspolischefen. Hon talade om exakt samma behov som du ovan nämnde. Då framförallt äldre som behöver hjälp, och de ringer tydligen till polisen! Behovet finns ju uppenbarligen, och lyckas du starta upp detta så det blir en lika självklarhet för de behövande att ringa din firma för hjälp, som de ringer tandläkaren vid tandverk, så tror jag verkligen att du kan ha något vinnande där! Har du funderat på eventuellt samarbete med olika assistansfirmor? Eller kommer de bli snarlika dina konkurrenter kanske? Dock kanske dessa två målgrupper inte är de högst betalande målgruppen. Så det kanske är mängdbesök man bör jobba med här?:) kör bara!=)
5
Tack för ditt inlägg. Jag har faktiskt inte varit inne på spåret att kunna samarbeta med olika assistansfirmor som du tar upp, det kanske vore något. Spännande det du berättade om föreläsningen med rikspolischefen. :)
Ågren
4
Hej! Problemet är väl att behovet finns, men affären kanske kan vara svår att få ekonomi på som enda tjänst. Jag tänker på att det också angränsar till hushållsnära tjänster, och dom bolagen har ju redan upparbetade marknader. Däremot saknar dom ofta helt de tekniska kunskaperna som behövs. Det borde därför kunna vara en bra part att utveckla, där du har avtal med flera hushållsnära tjänsteföretag som kan utöka sitt tjänsteutbud med dina tjänster. Väljer du att köra "fristående", så borde din affärsmässiga part vara just anhöriga mm, även om de som nyttjar tjänsterna är brukare och äldre. Ja, det var några tankar i alla fall. Lycka till! / Jan B
Jan Blomström

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.