Café: Bygga nytt, vad gäller?

18
2
Jag har inte en aning om detta är under rätt topic, men jag chansar. Jag är mitt i min Café uppstart. Nu när jag har letat lokal ett tag och jag hittat ett par som är  livsmedelsgodkända men jag har även en som inte är det. Min fråga är då, eftersom att jag inte fick något vettigt svar ifrån livsmedelsverket så frågar jag här. Vad är det som gäller när man ska bygga om en lokal ifrån scratch? Ventilation osv.? Det kommer inte serveras någon varm mat. Endast sallader, lunch mackor, bakelser och kaffe/tee.

Tacksam för svar ifrån någon som vet!
Simon Nordstrand FCC - First Class Cleaning [email protected] www.fccservice.se Grytan [email protected] www.grytan.org
1165
Mitt tips är att du vänder dig till kommunen, det är de som är tillsynsmyndighet. Det finns riktlinjer, men varje kommun brukar ha lite egna tolkningar av dessa.
18
2
Tack så mycket! Jag ska testa det medesamma.
Simon Nordstrand FCC - First Class Cleaning [email protected] www.fccservice.se Grytan [email protected] www.grytan.org
758
1
En annan intressant fråga är vilken företagsform man tänker driva verksamheten i.[br]Handlar det om ett AB, så omfattas man också utan alla de regler som gäller för anställd personal, även om man jobbar själv.[br]En sådan lösning kan bli otroligt dyrt i slutändan!
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
18
2
Det var ett AB som jag hade planer på ja. Så ditt tips är att välja någon annan företagsform? Vad innebär det för mig om jag väljer ett AB och måste jobba efter alla de reglerna? Vad är det som brukar kosta skjortan? Vad är ditt tips?[br][br]Blev lite frågor, hoppas jag kommer bli klokare (:
Simon Nordstrand FCC - First Class Cleaning [email protected] www.fccservice.se Grytan [email protected] www.grytan.org
758
1
Det är samma regelverk, som om du vore anställd på ett företag.[br]Arbetsmiljöverket har många regler, även om dom har blivit färre med åren.[br]Här kommer en liten information om dessa regler.[br]http://www.av.se/dokument/publikationer/adi/adi_611.pdf [br][br]Jag råder dig att beställa deras publikationer som gäller för din verksamhet och[br]ha med deras tänk om hur en arbetsplats ska vara.[br]Ungefär så..
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
18
2
Ja precis, jag ska kolla detta på en gång. Tack för dom snabba svaren![br][br]Nu ska jag beställa publikationer!  ;-)
Simon Nordstrand FCC - First Class Cleaning [email protected] www.fccservice.se Grytan [email protected] www.grytan.org

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.