Startsida
av Redaktionen
Redaktionen
Författare på Foretagande.se i Älmhult
91 foruminlägg
1369 artiklar
Vikande upplagesiffror och minskade annonsintäkter har lett till att redaktioner över hela landet har krympt. Samtidigt har nyhetsflödet ändrat karaktär och pågår 24 timmar om dygnet; borta är tiden när journalisterna kunde avsluta arbetsdagen när tidningen gick i tryck. Detta ställer helt nya krav på dagens journalister - och också på den som vill ha deras uppmärksamhet. Men det finns några enkla knep att ta till för att lyckas.

1. Lägg tid på ämnesraden

Två tredjedelar av journalisterna avgör om de ska öppna mailet eller inte helt baserat på ämnesraden. Så att få till en välformulerad och framförallt intresseväckande rubrik på ditt mail kan inte nog betonas.

  • Sju till tio ord är ett bra riktmärke, men kan du berätta vad du vill säga med färre ord är det bara en fördel.
  • Lyft fram det viktigaste eller mest överraskande med din nyhet. Handlar din nyhet om ett samarbete: Beskriv vad samarbetet ska leda till och inte bara vilka parter som ingår i det. Om det rör sig om en produktlansering: Fokusera på nyttan som lanseringen kommer att ha för din målgrupp istället för att endast berätta produktnamnet. Om du dessutom vet vad journalisten ofta skriver om och intresserar sig för bör du använda dig av kunskapen för att lyfta det som du tror kommer att väcka störst intresse.
  • Undvik ordlekar eller att ”ge bort halva nyheten”. Börja hos dig själv: Vilka rubriker intresserar dig? Hur ofta öppnar du mail från företag med en ämnesrad som du inte förstår?
Guide för pressmeddelande

Ladda ner Mynewsdesk guide för hur du får till ett vinnande pressmeddelande.

2. Hälsa korrekt

Det här kan tyckas vara en struntsak, men faktum är att hälsningen inte bara är viktig för att inleda mailet i rätt ton, utan bidrar också till att mailet inte ignoreras. Massutskick tilltalar få och vill du öka dina chanser att mailet öppnas bör du undvika ett alltför opersonligt tilltal. Med det sagt, gå inte överstyr och hälsa så avslappnat att du riskerar att uppfattas som oprofessionell. Ett enkelt ”Hej” följt av mottagarens namn fungerar i de flesta situationer.

3. Övertyga på några få rader

Precis som när du tilltalar journalisten ska innehållet inte ge en känsla av att vara ett massutskick; utan att framstå som lismande kan du kort berätta varför du hör av dig till just honom och henne. Kanske har du läst någon intressant artikel som journalisten har skrivit inom samma ämne som din nyhet?

Beskriv sedan kortfattat vad din nyhet handlar om. Tänk på att besvara frågorna när, vem, vad och varför. Gör alltid ett test där du ställer dessa frågor till dig själv innan du skickar i väg ditt mail. 

Punktlistor är perfekta i pitchmail. Genom dem kan du effektivt förmedla mycket information utan att riskera att journalisten tappar intresset. Metoden erbjuder dessutom journalisten att snabbt avgöra om det finns någon aspekt av nyheten som passar för en artikel.

4. Hamna hos rätt journalist

Vissa företag väljer att gå ut så brett som möjligt med sina pressmeddelanden och pitchar nyheten till så många som möjligt. Tanken är att ett massutskick ökar chanserna att någon intresserar sig för nyheten, men tyvärr brukar effekten bli den motsatta. Framgången ligger istället i att hitta till rätt journalist och snabbt väcka en nyfikenhet. Här är det en stor fördel att arbeta med en PR-plattform som, till exempel, Mynewsdesk. På så sätt kan du se vem som intresserar sig för dina utskick och etablera relationer till just de journalisterna. Du kan också skicka pressmeddelande med personligt mail direkt i plattformen. Här finns också tusentals journalister som aktivt valt ämnen att prenumerera på, så att du vet att din nyhet hamnar hos rätt journalist.

5. Timing!

En annan viktig detalj är vilken tid du väljer att höra av dig. De flesta pressreleaser och pitcher skickas ut på förmiddagen, oftast  mellan klockan 10 och 11. Skicka alltid pitchmailen på veckodagar eftersom det är då som de flesta är på plats på redaktionen.Allra bäst är det att skicka i början av veckan – helst redan i tid till måndagens morgonmöte

En fördel är att ha ett nyhetsrum att skicka journalisterna till. I nyhetsrummet kan du lägga in kontaktuppgifter, ladda upp bildmaterial och tagga nyheterna. Det gör det enklare för journalisten och sannolikheten att just din nyhet plockas upp ökar. Tänk också på att ha god framförhållning – om du ska lansera en ny produkt eller tjänst så gäller följande:

  • Månadsmagasin planeras cirka 3-5 månader i förväg.
  • Veckomagasin planeras cirka 2-3 veckor i förväg.
  • Nyhetstidningar/nyhetssändningar har en del material som är aktuellt ett tag, och kombineras sedan med det som planerats en dag i förväg eller samma dag.

Ladda ner Mynewsdesk guide för hur du får till ett vinnande pressmeddelande.







Taggar:

Visa kommentarer 0
Du måste registrera dig som medlem för att skriva en kommentar.. för att registrera dig som medlem.